نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 99
سال دهم هجری است، اسلام براه طبیعی خود
افتاده، حضرت صاحب حکومت، تشکیلات و ساز و برگ شده، نصارای نجران مسلمان
نشدند چه تأثیری دارد، خدایا این مرد بزرگ چقدر ایمان و اطمینان خاطر داشت و
بدین و خدای خود چقدر مؤمن بود؟!!! اگر او در حق بودن خود تردیدی داشت
هرگز بچنین مسابقه خطرناک دست نمیزد. آری: رهبر هر مکتب و قیام باید باصالت مکتب خویش چنان عقیدهای داشته باشد و گرنه موفّق بودنش مشکل است.
عجیب
!! گفتیم: باتفاق شیعه و اهل سنّت، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فقط: علی،
فاطمه، حسن و حسین علیهم السّلام را با خود بمباهله برد، بهر کتاب تفسیر و
حدیث و تاریخ زندگانی رسول خدا مراجعه کنید، خواه تألیف شیعه باشد یا
تألیف اهل سنّت، این مطلب را خواهید یافت، در تفسیر «المنار» تصریح میکند
که: این حدیث را مسلم و ترمذی و دیگران از سعد بن ابی وقاص نقل کردهاند و
گوید: روایات اتفاق دارند در اینکه آن حضرت فقط آن چهار نفر را با خود برد
ولی در ذیل آن میگوید: این حدیث را شیعه وضع کردهاند. عجبا!!! این یکی
از لغزشهای محمّد عبده میباشد به بینید تعصّب چه بلائی بسر دانشمندان
میآورد و آنها را بچه راههایی میاندازد تا جایی که آن را از سعد بن ابی
وقاص دشمن شیعه نقل میکند باز میگوید: حدیث را شیعه جعل کرده است. مرحوم
شیخ جواد بلاغی در تفسیر آلاء الرحمن و علامه طباطبائی در المیزان بلغزش
محمّد عبده اشاره کردهاند.
مباهله برای همه
از روایات معلوم میشود که مباهله همیشه بوده و هست. در سفینة البحار
آمده: از روایات معلوم میشود که مباهله در امتهای گذشته نیز بوده است از
جمله در روایات مباهله آمده است که اسقف نصاری پس از دیدن رسول خدا صلّی
اللَّه علیه و آله گفت: بخدا قسم محمّد بزانو نشست چنان که
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 99