نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 86
دوم آمده مثل آیه مورد تفسیر، مراد از اول مکر مذموم و از دوم مکر ممدوح است. در دعا آمده: و لا تمکر بی فی حیلتک. متوفیک:
توفی از باب تفعل بمعنی تمام اخذ کردن است: «التوفی: اخذ الشیء علی
التمام» این ماده در قرآن در اخذ با مرگ و اخذ با خواب و احتمالا در اخذ با
نجات دادن بکار رفته است.
شرحها
در این آیات عیسی علیه السّلام متوجه میشود که بنی اسرائیل به وی ایمان
نمیآورند و او را تکذیب میکنند، به یاران خاص خود میگوید: آیا حاضرید
در پیشرفت دین و در رفتن بسوی خدا یار من باشید؟ حواریون قول میدهند که
یار او باشند خدا به عیسی علیه السّلام قول میدهد که او را از فتنه و مکر
یهود برهاند، و پیروان او را بر منکران پیروز گرداند و مؤمن و کافر را
بپاداش و کیفر خود برساند. 52- فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسی مِنْهُمُ
الْکُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللَّهِ قالَ الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ
أَنْصارُ اللَّهِ مراد از «منهم» یهود است، بنظر میآید: عیسی احساس
میکرده که از بین آنها رفتنی است لذا از یاران خود میخواهد در ترویج دین
او که در واقع همکاری در رفتن بسوی خداست، بکوشند، لفظ أَنْصارُ اللَّهِ
فاش میکند که یاری دین خدا و پیامبر خدا، یاری خداست چنان که فرموده: یا
أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ کَما قالَ عِیسَی
ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوارِیِّینَ مَنْ أَنْصارِی إِلَی اللَّهِ قالَ
الْحَوارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ ... صف/ 14 در جمله: آمَنَّا
بِاللَّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ. اقرار میکنند که بخدا تسلیم
شدهاند و عیسی را در این کار بگواهی میخوانند. ظاهرا منظور آنست که در حق
بودن عیسی بخدا ایمان آوردهاند [1].
[1] در انجیل لوقا باب ششم اسامی دوازده نفر که عیسی از شاگردان خویش انتخاب
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 86