نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 85
ما را با گواهان ثبت فرما. 54- (یهود بر عیسی) مکر کردند و خدا چارهجویی کرد، خدا بهترین چارهجویان است. 55-
(چاره آن بود که) خدا گفت: ای عیسی من تو را بر میگیرم و بسوی خود بالا
میبرم و از کسانی که کافر شدهاند پاک میسازم و آنها را که از تو پیروی
کردهاند تا روز قیامت بر کافران برتر میکنم، سپس بازگشت شما بسوی من است،
در میان شما در آنچه اختلاف میکنید حکم میکنم. 56- اما آنها که کافر شدهاند در دنیا و آخرت با عذابی سخت مجازاتشان میکنم و یارانی نخواهند داشت (که خلاصشان کنند). 57- و اما آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند خدا پاداششان را به طور کامل میدهد و خدا ستمگران را دوست نمیدارد. 58- اینها که بر تو میخوانیم از جمله آیات و تذکر حکیمانه است.
کلمهها
احس: احساس بمعنی ادراک، پیدا کردن و دانستن است، آن از «حس یحس» نیامده است. انصار: یاران. مفرد آن ناصر، ناصرون نیز جمع ناصر است. حواریان:
یاران خاص. مفرد آن حواری است، حور در اصل بمعنی سفیدی است، آن یاران خاص
که قلوبشان در یاری رهبر خویش از هر آلایش پاک است، آن فقط در یاران عیسی
علیه السّلام استعمال شده ولی در روایت در یاران رسول خدا و ائمه علیهم
السّلام نیز بکار رفته است. [1] مکروا: مکر در اصل بمعنی تدبیر است خواه
در کار خوب باشد یا در کار بد، لذا در بعضی از آیات بالفظ «سیء» توصیف
شده: وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ فاطر/ 43 در
بسیاری از آیات مکر خدا در مرتبه
[1]
از حضرت صلوات اللَّه علیه نقل شده: علت این تسمیه آنست که آنها خود خالص
بودند و دیگران را از چرک گناهان با موعظه، پاک و خالص میکردند (آلاء
الرحمن).
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 85