نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 77
و
جز او هیچ یک از زنان دنیا چنان امتیازی ندارد بمضمون روایات: حضرت فاطمه
علیها السّلام از مریم و از خدیجه کبری و از آسیه زن فرعون افضل است ناگفته
نماند فاطمه علیها السّلام اگر فضائلش را من حیث المجموع حساب کنیم از
مریم و غیره افضل است ولی در این امتیاز که مریم بدون شوهر، بچه زائید
نظیری ندارد. 43- یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ. چون
رکوع و سجود با هم ذکر شده میشود گفت مراد از آن دو نماز است و به نظر
میآید که سجود در نماز نصاری پیش از رکوع بوده، طبرسی آن را مانند نماز
اسلام دانسته و فرموده «واو» دلالت بر اشتراک دارد نه ترتیب. مَعَ
الرَّاکِعِینَ ظاهرا بمعنی نماز گزاران است آنجا که میگوئیم «صل رکعتین»
مراد همه نماز است نه فقط رکوع. یعنی: ای مریم سجده و رکوع کن (نماز بخوان)
با نماز گزاران و آن ظاهرا اختصاص به نماز جماعت ندارد. 44- ذلِکَ مِنْ
أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ
یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ
لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ یعنی اگر وحی خدایی نبود تو نمیتوانستی از
این جریانها مطّلع باشی و خبر بدهی زیرا نه در موقع قرعهکشی آنها برای
کفالت مریم حاضر بودی و نه موقعی که بر سر کفالت او منازعه میکردند، این
آیه در میان آیات ظاهرا برای محکم کردن هر چه بیشتر مطلب، آمده است. 45-
إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ
بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ مراد از
«کلمه» در اینجا و در آیه 39 و در آیه 171 از سوره نساء، عیسی علیه السّلام
است. در ذیل آیه 39 گفته شد: «کلم» در لغت بمعنی تأثیر است، الفاظ را از
آن کلمات گفتهاند که در دل شنونده تأثیر میکنند، در قرآن مجید بمخلوقات،
کلمات اللَّه گفته شده: قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ
رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی ... کهف/
109 وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 77