responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 77

و جز او هیچ یک از زنان دنیا چنان امتیازی ندارد بمضمون روایات: حضرت فاطمه علیها السّلام از مریم و از خدیجه کبری و از آسیه زن فرعون افضل است ناگفته نماند فاطمه علیها السّلام اگر فضائلش را من حیث المجموع حساب کنیم از مریم و غیره افضل است ولی در این امتیاز که مریم بدون شوهر، بچه زائید نظیری ندارد.
43- یا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَ اسْجُدِی وَ ارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ.
چون رکوع و سجود با هم ذکر شده می‌شود گفت مراد از آن دو نماز است و به نظر می‌آید که سجود در نماز نصاری پیش از رکوع بوده، طبرسی آن را مانند نماز اسلام دانسته و فرموده «واو» دلالت بر اشتراک دارد نه ترتیب. مَعَ الرَّاکِعِینَ ظاهرا بمعنی نماز گزاران است آنجا که می‌گوئیم «صل رکعتین» مراد همه نماز است نه فقط رکوع. یعنی: ای مریم سجده و رکوع کن (نماز بخوان) با نماز گزاران و آن ظاهرا اختصاص به نماز جماعت ندارد.
44- ذلِکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیهِ إِلَیْکَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُونَ یعنی اگر وحی خدایی نبود تو نمی‌توانستی از این جریانها مطّلع باشی و خبر بدهی زیرا نه در موقع قرعه‌کشی آنها برای کفالت مریم حاضر بودی و نه موقعی که بر سر کفالت او منازعه می‌کردند، این آیه در میان آیات ظاهرا برای محکم کردن هر چه بیشتر مطلب، آمده است.
45- إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ مراد از «کلمه» در اینجا و در آیه 39 و در آیه 171 از سوره نساء، عیسی علیه السّلام است. در ذیل آیه 39 گفته شد: «کلم» در لغت بمعنی تأثیر است، الفاظ را از آن کلمات گفته‌اند که در دل شنونده تأثیر می‌کنند، در قرآن مجید بمخلوقات، کلمات اللَّه گفته شده: قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی ... کهف/ 109 وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست