responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 71

قالَ کَذلِکَ اللَّهُ یَفْعَلُ ما یَشاءُ این سؤال ظاهرا از روی تعجب است و یا زکریا خواسته کیفیت آن را بداند، سوره مریم که در جواب زکریا آمده: قالَ رَبُّکَ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ معلوم می‌شود که سؤال تعجب بوده است.
41- قالَ رَبِّ اجْعَلْ لِی آیَةً قالَ آیَتُکَ أَلَّا تُکَلِّمَ النَّاسَ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ إِلَّا رَمْزاً وَ اذْکُرْ رَبَّکَ کَثِیراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ. در اینجا چند مسئله است اول اینکه طبرسی در مجمع البیان و جوامع الجامع فرموده: زکریا از خدا علامتی خواست که با آن بداند زنش حامله شده است، خدا فرمود: نشانه، آنست که سه روز از سخن گفتن باز خواهی ماند و قدرت تکلم از تو سلب خواهد گردید، بقول بعضی: زکریا خواست بداند که این ندا از طرف شیطان است یا ملائکه؟
لذا آیه‌ای از خدا خواست که معلوم شود ملائکه او را صدا کرده‌اند نه شیاطین، خدا آن علامت را بوی بیان فرمود، در المیزان این وجه را تأیید کرده و توجیه خوبی برای آن می‌کند و در تفسیر عیاشی آن را از حضرت صادق علیه السّلام نقل می‌کند ولی سند روایت معلوم نیست. این مطلب بعید به نظر می‌رسد زیرا ملائکه مریم را نیز ندا کردند چنان که بزودی خواهد آمد مریم با آنکه پیغمبر نبود، صدای ملائکه را شناخت و نشانه‌ای نخواست اما زکریا ندانست که ندا از فرشته است یا از شیطان و نشانه خواست.
به نظر نگارنده: این سؤال از زکریا علیه السّلام از باب لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی بوده و خواسته قلبش هر چه بیشتر آرام بوده باشد مثل جریان حضرت ابراهیم علیه السّلام که در سوره بقره آمده است و اللَّه اعلم.
دوم: اینکه خدا فرمود: نشانه این امر آنست که سه روز قدرت تکلّم از تو سلب خواهد گردید چنان که در اینجا و سوره مریم نقل شده و در انجیل «لوقا» باب اول نیز آمده است ولی وَ سَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ حاکی است که فقط در گفتگوهای عادی زبانش از کار افتاد و در ذکر خدا و عبادت زبانش روان و قدرت
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست