responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 68

کلمه‌ها

هنالک: هنالک اشاره است بمکان دور. و در مکان نزدیک «هنا» و در متوسط هناک گویند زجاج گفته: هنالک بمعنی «حال» نیز آید.
طیبه: پاکیزه. دلچسب. پسندیده از جهت صفات نیک.
یحیی: نام فرزند زکریا که پیش از تولد از جانب خدا نام گذاری شد.
کلمة: مراد از کلمه در اینجا عیسی علیه السّلام است و نیز در آیه 45 و 171 از نساء ناگفته نماند معنای اصلی کلم تأثیر است، لفظ را از آن کلمه گویند که در ذهن اثر می‌کند مانند زخم در بدن، در قرآن بموجودات کلمات اللَّه گفته شده که آثار خدایند، بعیسی علیه السّلام کلمه گفته شده که اثری بود از آثار خدا. رجوع شود به آیه 45.
سید: آقا. سرپرست.
حصور: کسی که خود را از شهوات باز دارد (پارسا) حصر در اصل بمعنی باز داشتن، تنگ شدن و تنگ گرفتن است. حصور صیغه مبالغه است (بسیار پارسا).
الکبر: بر وزن خرد) پیری (قاموس قرآن).
عاقر: نازا. عقر در اصل بمعنی قطع و بریدن است گویی: زن نطفه مرد را قطع می‌کند و بفرزند مبدل نمی‌شود، عاقر در قرآن سه بار آمده و همه درباره زن زکریا، بزن نازا عقیم نیز گویند، ظاهرا عقیم در اثر پیری است که عقم بمعنی خشکیدن می‌باشد.
آیة: علامت. نشانه.
رمز: اشاره. در مجمع البیان فرموده: رمز اشاره با دو لب است، گاهی

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 68
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست