responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 508

و آنچه در اوّل سوره گذشت مربوط به برادران و خواهران مادری بود که یک ششم یا یک سوّم ارث می‌بردند گویند جابر بن عبد اللَّه مریض بود، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بعیادت او آمد، جابر گفت: یا رسول اللَّه من کلاله‌ای (برادر و خواهر) دارم درباره آنها چه کنم؟ این آیه در جواب او نازل گردید.
176- یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَکَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَها نِصْفُ ما تَرَکَ.
یعنی از تو فتوی می‌خواهند ولی فتوی دهنده درباره برادر و خواهر خداست و آن اینکه اگر شخصی بمیرد و فرزندی نداشته فقط یک خواهر پدری یا پدر و مادری داشته باشد نصف مال باو می‌رسد وَ هُوَ یَرِثُها إِنْ لَمْ یَکُنْ لَها وَلَدٌ اگر خواهر بمیرد و فقط یک برادر داشته باشد همه مال باو می‌رسد. فَإِنْ کانَتَا اثْنَتَیْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثانِ یعنی اگر بجای یک خواهر دو خواهر داشته باشد دو سوّم مال را ارث می‌برند وَ إِنْ کانُوا إِخْوَةً رِجالًا وَ نِساءً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ اگر میّت برادر و خواهر هر دو را داشته باشد بشرط آنکه هر دو پدر یا پدر و مادری باشد برادران دو برابر خواهران ارث می‌برند، چنان که در اوّل گفته شد بنا بر روایات اهل بیت علیهم السّلام، این آیه درباره برادران و خواهران پدری و پدر و مادری است یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلِیمٌ معلوم می‌شود که این دستور بوقت نزول مورد ابتلاء بوده است در مجمع البیان از ابن سیرین نقل شده که صحابه این آیه را آیه تابستان می‌نامیدند زیرا آیه‌ای که در اوّل سوره است در زمستان نازل شد و این آیه در تابستان.
به نظر می‌آید: این آیه بعد از تمام شدن سوره نازل گردیده بدستور رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در آخر سوره آورده شده است.
و الحمد للَّه و هو خیر ختام 3 صفر الخیر 1400 مطابق 2 دیماه 1358 تفسیر سوره نساء پایان پذیرفت.

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 508
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست