نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 507
[سوره النساء (4): آیه 176]
اشاره
یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌ
هَلَکَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَها نِصْفُ ما تَرَکَ وَ
هُوَ یَرِثُها إِنْ لَمْ یَکُنْ لَها وَلَدٌ فَإِنْ کانَتَا اثْنَتَیْنِ
فَلَهُمَا الثُّلُثانِ مِمَّا تَرَکَ وَ إِنْ کانُوا إِخْوَةً رِجالاً وَ
نِساءً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ یُبَیِّنُ اللَّهُ
لَکُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ (176) 176-
از تو فتوی میخواهند، بگو خدا درباره برادر و خواهر به شما فتوی میدهد:
اگر مردی بمیرد و فرزندی نداشته باشد و خواهری داشته باشد، نصف ما ترک برای
اوست، آن مرد از این خواهر همه مال را میبرد اگر او فرزندی نداشته باشد. اگر
دو خواهر باشند برای آنهاست دو سوم. و اگر جمعی باشند مردان و زنان، مرد
مانند بهره دو زن دارد، خدا حکم را بیان میکند مبادا که گمراه شوید، خدا
بر همه چیز داناست.
کلمهها
یستفتونک: فتوی و فتیا: بیان حکم. استفتاء: خواستن بیان حکم. کلاله:
کلاله در اصل به معنی احاطه است، تاج را کلیل گویند که سر را احاطه میکند
مراد از آن در آیه برادران و خواهراناند زیرا وارث اوّلی پدر و مادر و
اولاد هستند، برادران و خواهران وراث اولی را احاطه کردهاند (نساء/ 12). اخوة: اخ: برادر. جمع آن اخوة و اخوان است. حظ: بهره و نصیب. انثیین: انثی: مؤنث. انثیین: دو مؤنث.
شرحها
در این آیه ارث برادران و خواهران پدری و پدر و مادری بیان شده است
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 507