نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 493
«عمواس»
میروند، عیسی را در راه دهکده میبینند با خوشحالی دوان دوان پیش شاگردان
آمده این خبر را اعلام میکنند عیسی بمیان شاگردان آمده و همه پنهانی، به
«جلیل» میروند. 10- از اینطرف اقوام عیسی پس از شنیدن مصلوب شدن او بزیارت قبرش میآیند ولی میبینند سنگ از روی قبر برداشته شده و جسد در آن نیست. 11-
بدین طریق یهودا بجای عیسی بدار میرود، عیسی بآسانی از باغ خارج شده راه
عمواس را در پیش میگیرد، مسئله برخاستن عیسی از قبر آن بوده که اقوامش قبر
او را خالی یافته و شاگردانش او را زنده دیدهاند پس لا بد بعد از مردن
زنده شده و بآسمان رفته است. یهودیان بجای عیسی یهودا را کشتند نه یهود
او را میشناختند و نه سربازان رومی ولی چنان پنداشتند که عیسی را کشتهاند
وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ نصاری در این
کار بی خبرتر بودند و فقط از یهود شنیدند که عیسی را بدار زدهاند وَ إِنَّ
الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ
عِلْمٍ ... این است آنچه از کتاب «قهرمان صلیب» اقتباس شد.
پیدایش تثلیث:
یهودیان سالیان دراز بود که در شهرهای روم میزیستند، آنان خود را پست و
زبون و رومیان را برتر و والاتر میپنداشتند، طبیعی است که رسوم و افکار
ملّت غالب در ملّت مغلوب اثر میگذارد، گر چه تورات هر گونه بت پرستی را
مردود میشمرد لکن یهودان از دل و جان شیفته آداب رومیان مشرک بودند و به
بتپرستی آنها روی آوردند. معبد بزرگ آتن پر از بتها و خدایان دروغین
بود در معبد زائوس سه بت بزرگ مشاهده میشد اوّل: زائوس پدر خدایان. دوّم:
سارپدون یگانه پسر زائوس. سوّم: آپولون، خدای واسطه میان پدر و پسر. رومیان
عقیده داشتند که زائوس پسرش سارپدون را بزمین فرستاده تا در میان مردم
ساکن شود، فرقه
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 493