نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 486
آمد،
مراد از «بیّنات» معجزات موسی و نجاتشان از فرعونیان و یاریهای خدا نسبت
به آنها بود که همه دلیل بود نمیبایست بگوساله پرستش کنند، منظور از
«عفونا» پذیرش توبه آنها و از تسلّط آشکار، تسلّط موسی بود که وادار بتوبه و
کشتار مرتدان کرد و سامری را تبعید نمود و وضع گذشته را باز گرداند. 154-
وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ
ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَ
أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً. چهارمین قسمت از خلافکاریهای
یهود است و به سه قضیّه در این آیه اشاره شد که هر سه در سوره بقره گذشته
است بآیات 57، 63، 65 بقره رجوع کنید. قضیّه دوّم و سوّم در سوره اعراف
نیز آمده است، مراد از «میثاق» ظاهرا همان است که در بقره آمده وَ إِذْ
أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ و از میثاق غلیظ
شاید وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا
تُخْرِجُونَ ... باشد (بقره/ 84). 155- فَبِما نَقْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ
وَ کُفْرِهِمْ بِآیاتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ
وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها
بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا. لفظ فَبِما نَقْضِهِمْ
ظاهرا متعلق است بجواب محذوف یعنی: پس به علت نقض میثاق و کفر و ... آن همه
گرفتاری و بدبختیهای بزرگ بآنان روی آورد. «حرّمنا» در آیه 160،
بِآیاتِ اللَّهِ معجزات موسی و دستورهای اوست، بِغَیْرِ حَقٍّ قید توضیحی
است و یا مراد آنست که از روی عمد میکشتند نه از روی اشتباه. قُلُوبُنا
غُلْفٌ راجع به اسلام میگفتند: دلهای ما از فهمیدن اسلام در غلاف است،
قدرت فهم اسلام و ایمان آوردن را نداریم و لذا معذوریم، در جواب فرموده:
اینطور نیست بلکه آنها دانسته حق را انکار کردهاند لذا خدا بدلهایشان
مهرزده به فکر ایمان آوردن نیستند. نه اینکه مسلوب الاختیار باشند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 486