responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 486

آمد، مراد از «بیّنات» معجزات موسی و نجاتشان از فرعونیان و یاریهای خدا نسبت به آنها بود که همه دلیل بود نمی‌بایست بگوساله پرستش کنند، منظور از «عفونا» پذیرش توبه آنها و از تسلّط آشکار، تسلّط موسی بود که وادار بتوبه و کشتار مرتدان کرد و سامری را تبعید نمود و وضع گذشته را باز گرداند.
154- وَ رَفَعْنا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِیثاقِهِمْ وَ قُلْنا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُلْنا لَهُمْ لا تَعْدُوا فِی السَّبْتِ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً.
چهارمین قسمت از خلافکاریهای یهود است و به سه قضیّه در این آیه اشاره شد که هر سه در سوره بقره گذشته است بآیات 57، 63، 65 بقره رجوع کنید.
قضیّه دوّم و سوّم در سوره اعراف نیز آمده است، مراد از «میثاق» ظاهرا همان است که در بقره آمده وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَکُمُ الطُّورَ و از میثاق غلیظ شاید وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ ... باشد (بقره/ 84).
155- فَبِما نَقْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ وَ کُفْرِهِمْ بِآیاتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا.
لفظ فَبِما نَقْضِهِمْ ظاهرا متعلق است بجواب محذوف یعنی: پس به علت نقض میثاق و کفر و ... آن همه گرفتاری و بدبختیهای بزرگ بآنان روی آورد.
«حرّمنا» در آیه 160، بِآیاتِ اللَّهِ معجزات موسی و دستورهای اوست، بِغَیْرِ حَقٍّ قید توضیحی است و یا مراد آنست که از روی عمد می‌کشتند نه از روی اشتباه. قُلُوبُنا غُلْفٌ راجع به اسلام می‌گفتند: دلهای ما از فهمیدن اسلام در غلاف است، قدرت فهم اسلام و ایمان آوردن را نداریم و لذا معذوریم، در جواب فرموده: اینطور نیست بلکه آنها دانسته حق را انکار کرده‌اند لذا خدا بدلهایشان مهرزده به فکر ایمان آوردن نیستند. نه اینکه مسلوب الاختیار باشند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست