نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 480
آیات سه گانه فوق به
حکم مقدّمه بر آنهاست و روشن میکنند آنها که به همه پیامبران و خدا ایمان
میآورند در راه حق هستند ولی آنها که میان پیامبران فرق گذاشته به بعضی
ایمان میآورند و به بعضی نه، کافر حقیقی میباشند. 150- إِنَّ
الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أَنْ
یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ
وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ
سَبِیلًا. اینها کسانی از اهل کتاب میباشند که حقیقت بر آنها روشن شده و
مصداق یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ- یَجِدُونَهُ
مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ میباشند [1] ولی
از روی لجاجت حاضر بتسلیم نیستند نه اینکه واقعا نمیتوانند حق را از باطل
تشخیص بدهند، این آیه نشان میدهد که مجاهدین خلق و هر گروه التقاطی دیگر
کافر حقیقی هستند که مصداق نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ هستند. 151- أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً. وعده عذاب خوار کنندهایست نسبت به چنین اشخاص و نیز آنها کافر حقیقی میباشند. 152-
وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ
أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِکَ سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ کانَ اللَّهُ
غَفُوراً رَحِیماً. لفظ «غفور» نشان میدهد که این ایمان از یکی اسباب آمرزش است.
نکتهها
وَ لَمْ یُفَرِّقُوا: دین از لحاظ اصول یکی است، پیامبران جز خدا و معاد
و عمل صالح چیزی نگفتهاند مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ
عَمِلَ صالِحاً ولی از لحاظ فروع نسبت بازمنه و استعداد بشری،