responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 480

آیات سه گانه فوق به حکم مقدّمه بر آنهاست و روشن می‌کنند آنها که به همه پیامبران و خدا ایمان می‌آورند در راه حق هستند ولی آنها که میان پیامبران فرق گذاشته به بعضی ایمان می‌آورند و به بعضی نه، کافر حقیقی می‌باشند.
150- إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبِیلًا.
اینها کسانی از اهل کتاب می‌باشند که حقیقت بر آنها روشن شده و مصداق یَعْرِفُونَهُ کَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ- یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِیلِ می‌باشند [1] ولی از روی لجاجت حاضر بتسلیم نیستند نه اینکه واقعا نمی‌توانند حق را از باطل تشخیص بدهند، این آیه نشان می‌دهد که مجاهدین خلق و هر گروه التقاطی دیگر کافر حقیقی هستند که مصداق نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ هستند.
151- أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً.
وعده عذاب خوار کننده‌ایست نسبت به چنین اشخاص و نیز آنها کافر حقیقی می‌باشند.
152- وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِکَ سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً.
لفظ «غفور» نشان می‌دهد که این ایمان از یکی اسباب آمرزش است.

نکته‌ها

وَ لَمْ یُفَرِّقُوا: دین از لحاظ اصول یکی است، پیامبران جز خدا و معاد و عمل صالح چیزی نگفته‌اند مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً ولی از لحاظ فروع نسبت بازمنه و استعداد بشری،


[1]- سوره بقره/ 146- اعراف/ 157.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست