نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 479
[سوره النساء (4): آیات 150 تا 152]
اشاره
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُرِیدُونَ أَنْ
یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ
وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ
سَبِیلاً (150) أُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنا
لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً (151) وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ
رُسُلِهِ وَ لَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِکَ سَوْفَ
یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً (152) 150-
کسانی که به خدا و پیامبرانش کفر میورزند و میخواهند میان خدا و
پیامبرانش جدایی افکنند و میگویند به بعضی ایمان میآوریم و به بعضی کافر
میشویم و میخواهند میان ایمان به خدا و پیامبران راه دیگری بگیرند. 151- آنها کافر حقیقی هستند، ما برای کافران عذاب خوار کنندهای آماده کردهایم. 152-
کسانی که به خدا و پیامبران او ایمان آورده و میان هیچ یک از آنها فرقی
نگذاشتهاند خدا به زودی پاداش آنها را میدهد، خدا آمرزنده و مهربان است.
کلمهها
یفرقوا: جدا کردن، همچنین است تفریق. جدایی انداختن بین خدا و پیامبران
آن است که به بعضی از پیامبران ایمان بیاورند و به بعضی نه. وَ لَمْ
یُفَرِّقُوا یعنی جدا نکردند. اعتدنا: عتاد: آماده شدن. اعتاد: آماده کردن «اعتدنا» آماده کردهایم.
شرحها
در آیه 136 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ ... معلوم
شد که ایمان به خدا مستلزم ایمان به همه حقائق و انبیاء است، در اینجا از
آیه 153 تا آخر سوره مقداری از مظالم و معاصی اهل کتاب اعمّ از یهود و
نصاری بیان گردیده،
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 479