نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 473
است
یعنی خدا روز قیامت میان شما داوری میکند و هرگز در آن داوری برای کفار
راهی بر علیه مؤمنان قرار نمیدهد و داوری خدا به نفع مؤمنان خواهد بود. 142- إِنَّ الْمُنافِقِینَ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ .وصف دوّم منافقین است در «کلمهها» گفته شد که مخادعه در اینجا بین الاثنین نیست وَ هُوَ خادِعُهُمْ نتیجه
خدعه و مکر آنهاست، خدعه آنها ابتدایی و قبیح است و خدعه خدا مجازات است و
قبیح نیست نظیر وَ مَکَرُوا وَ مَکَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ
الْماکِرِینَ آل عمران/ 53 وَ إِذا قامُوا إِلَی الصَّلاةِ قامُوا کُسالی
یُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا یَذْکُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِیلًا منظور
نماز خواندنشان در میان مردم است آن هم برای ریا و گرنه در خلوت نماز
نمیخوانند، شاید ذکر قلیل هم ریایی باشد ممکن است این قسمت بیان باشد برای
یُخادِعُونَ اللَّهَ .143- مُذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذلِکَ لا إِلی هؤُلاءِ وَ لا إِلی هؤُلاءِ. «ذلک»
اشاره است به ایمان و کفر «هؤلاء» در اول اشاره است بمؤمنان و در ثانی به
کفّار این وصف سوم از اوصاف منافقین است یعنی آنها میان ایمان و کفر مردّد
هستند نه بطرف مؤمنان رو میکنند که مؤمن باشند و نه به سوی کفار، که کافر
محض باشند وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا علت مردد
بودن است. 144- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا
الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَ تُرِیدُونَ أَنْ
تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبِیناً. مؤمن میخواهد همه
مؤمن باشند، کافر میخواهد همه کافر باشند بنا بر این مؤمن اگر بجای هم حزب
خود، کفّار را مورد اعتماد قرار دهد و با آنها بند و بست داشته باشد، به
حزب خود خیانت کرده و حجت خدا درباره عذاب و ذلت او تمام است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 473