نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 472
مانعی نیست که بر گردند، چون لازم است
با آنها بوده و مکتب اسلام را تبلیغ کنند. إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ یعنی
اگر خارج نشدید مانند آنها هستید ولی این در صورتی است که بآنها شریک عمل
شود و یا به فعل آنها راضی گردد و گرنه در آیه 69 سوره انعام که مکی است
آمده وَ ما عَلَی الَّذِینَ یَتَّقُونَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْءٍ آن
گاه نتیجه هم مثل بودن بدین صورت نقل شده است: إِنَّ اللَّهَ جامِعُ
الْمُنافِقِینَ وَ الْکافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعاً ظهورش آن است که
مسخره کنندگان که منافقان و کفار هستند هر دو اهل آتش و شرکت کنندگان در
مسخره نظیر آنها میشوند مضمون این آیه در سوره انعام آیه 68 و 69 نیز آمده
است در مجمع البیان از حضرت رضا صلوات اللَّه علیه نقل شده: چون شنیدی
مردی حق را انکار و تکذیب میکند و به اهل حق خرده میگیرد از نزد او برخیز و
با او ننشین [1]. 141- الَّذِینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ
لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ
لِلْکافِرِینَ نَصِیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ
نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ. این آیه وصف منافقان است که نان را
به نرخ روز میخورند و منتظر هستند تا به بینند غلبه با کدام طرف است اگر
غلبه با مسلمانان باشد میگویند: ما با شما بودیم در غنیمت و در افتخار
پیروزی شریک شمائیم و اگر غلبه با کفّار باشد به آنها میگویند: آیا بشما
در نظر دادن غالب نشدیم آیا ما نبودیم که نگذاشتیم ایمان بیاورید [2] پس
سهم ما را هم بدهید یا بر شما منت داریم و باید پیش شما مقرب باشیم
فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَنْ یَجْعَلَ
اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا «بینکم» خطاب است بر
مؤمنان وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ ... ظاهرا راجع به قیامت[1] عن
علی بن موسی الرضا علیه السلام فی تفسیر هذه الایة قال: اذا سمعت الرجل
یجحد الحق و یکذب به و یقع فی اهله فقم من عنده و لا تقاعده». [2] لفظ «نمنعکم» بیان أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ است یعنی «الم نغلب علیکم و الم نمنعکم عن الاتصال بالمؤمنین».
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 472