responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 470

یتربصون: ربص (بر وزن شرف) و تربص: انتظار کشیدن «یتربصون» انتظار می‌کشند.
نستحوذ: حوذ: به سرعت راندن و احاطه. استحواذ: تسلط و غلبه. که لازمه راندن است. أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ: آیا غلبه نکردیم بر شما؟
یخادعون: خدع: حیله کردن و فریب دادن «یخادعون» یعنی حیله می‌کنند آن در آیه بین الاثنین نیست مثل «سافرت. و عاقبت».
کسالی: کسل (بر وزن شرف) سستی در آنچه نباید در آن سستی کرد لذا مذموم است. کسل بفتح کاف و کسر سین و کسلان: سست و بیحال، جمع آن کسالی است.
مذبذبین: تذبذب: حرکت. مذبذب (بصیغه مفعول) مردد بین کفر و ایمان آن وصف منافقین است.
سلطان: تسلط و دلیل.

شرحها

در این آیات روشن شده: آنان که مرتب چهره عوض می‌کنند، گاهی مؤمن و گاهی کافر می‌شوند مورد آمرزش و هدایت خدا نخواهند بود، دیگر آنکه با کسانی که آیات خدا را مسخره می‌کنند و به حقائق بی‌اعتنا هستند نباید هم جلیس شد مگر آنکه گفتگوی دیگری پیش کشند، منافقان همیشه نان را به نرخ روز می‌خورند، از کفر و ایمان هر کدام قوی باشد به آن روی آورند، مؤمنان نباید کفار را بجای مسلمانان دوست بگیرند. چه مسائل آموزنده‌ای؟! 137- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ سَبِیلًا.
مراد از ایمان و کفر در اینجا، انکار و قبول ظاهری است، آنها کسانی

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست