نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 470
یتربصون: ربص (بر وزن شرف) و تربص: انتظار کشیدن «یتربصون» انتظار میکشند. نستحوذ:
حوذ: به سرعت راندن و احاطه. استحواذ: تسلط و غلبه. که لازمه راندن است.
أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ: آیا غلبه نکردیم بر شما؟ یخادعون: خدع: حیله کردن و فریب دادن «یخادعون» یعنی حیله میکنند آن در آیه بین الاثنین نیست مثل «سافرت. و عاقبت». کسالی:
کسل (بر وزن شرف) سستی در آنچه نباید در آن سستی کرد لذا مذموم است. کسل
بفتح کاف و کسر سین و کسلان: سست و بیحال، جمع آن کسالی است. مذبذبین: تذبذب: حرکت. مذبذب (بصیغه مفعول) مردد بین کفر و ایمان آن وصف منافقین است. سلطان: تسلط و دلیل.
شرحها
در این آیات روشن شده: آنان که مرتب چهره عوض میکنند، گاهی مؤمن و گاهی
کافر میشوند مورد آمرزش و هدایت خدا نخواهند بود، دیگر آنکه با کسانی که
آیات خدا را مسخره میکنند و به حقائق بیاعتنا هستند نباید هم جلیس شد مگر
آنکه گفتگوی دیگری پیش کشند، منافقان همیشه نان را به نرخ روز میخورند،
از کفر و ایمان هر کدام قوی باشد به آن روی آورند، مؤمنان نباید کفار را
بجای مسلمانان دوست بگیرند. چه مسائل آموزندهای؟! 137- إِنَّ الَّذِینَ
آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا
کُفْراً لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِیَهْدِیَهُمْ
سَبِیلًا. مراد از ایمان و کفر در اینجا، انکار و قبول ظاهری است، آنها کسانی
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 470