نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 463
یعنی اگر سازش نشد و کار به طلاق کشید از رحمت خدا مأیوس نباشند که خدا بهر دو از وسعت خود فرج عطا فرماید خدا وسعت بخش و حکیم است. 131-
وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا
الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا
اللَّهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی
الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمِیداً. وَ لِلَّهِ ما فِی
السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ در صدر آیه راجع به آیه قبلی است یعنی خدا
هر دو را بینیاز میکند که همه چیز مال خداست. تکرار این جمله در ذیل آیه
راجع به وَ إِنْ تَکْفُرُوا است یعنی کفر شما به ضرر خود شماست و به خدا
ضرری نمیزند که همه چیز مال خداست، خدا به چیزی و به کسی حاجت ندارد. او
بینیاز و پسندیده است و لو شما نپسندید. این آیه که سفارش درباره حقوق
زنان است به تقوی تکیه دارد و آن را مرکزیت سفارش به اهل اسلام و اهل کتاب
قرار داده است امام صادق علیه السّلام درباره تقوی فرموده: .. . و فیه جماع کلّ عبادة صالحة و به وصل من وصل الی الدرجات العلی» (تفسیر صافی). 132- وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفی بِاللَّهِ وَکِیلًا. ظاهرا
این آیه مقدّمه است به آیه بعدی، که همه چیز مال خداست و کار بندگان به او
موکول است میتواند انسانهای فعلی را ببرد و دیگران را به جای آنها
بیاورد، این آیه و آیه بعدی مربوط است به وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا ... أَنِ
اتَّقُوا اللَّهَ یعنی به شما و اهل کتاب توصیه شده که اهل تقوی باشید و
اگر کافر شدید، خدایی که همه چیز مال او و در اختیار او است میتواند شما
را ببرد و دیگران را بیاورد. 133- إِنْ یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ أَیُّهَا
النَّاسُ وَ یَأْتِ بِآخَرِینَ وَ کانَ اللَّهُ عَلی ذلِکَ قَدِیراً.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 463