نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 46
دست تو است، چیز خوب را از آن «خیر» گویند که مورد پسند و اختیار انسان است، پس در اصل معنی آن اختیار است (قاموس قرآن). تولج: ولوج بمعنی دخول، ایلاج بمعنی داخل کردن است. حی: زنده. زنده بودن شیء با چهار عمل: حرکت، جذب، دفع و تولید مثل شناخته میشود. میت آنست که این چهار عمل را نداشته باشد.
شرحها
این دو آیه مطلب مستقلّی را روشن میکنند، در عین حال با مطالب قبلی
بیارتباط نیستند، یهود از روی حسد، اسلام را قبول نمیکردند، حال آنکه
اختیار و برگزیدن هر چیز در دست خداست، اگر حکومت خدا را قبول دارند باید
از انتخاب خدا که رسالت را برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله داده سرپیچی
نکنند، وانگهی سوره با لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ شروع
شده، این دو آیه گوشهای از قیومیت خدا را بیان میکند. 26- قُلِ
اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ
الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ. [1] گفتیم: ملک بمعنی حکومت و ادره امور و
سرپرستی است، اینکه میگوئیم: خدا مالک حکومت و سرپرستی است زیرا خدا خالق
هر چیز و پرورش دهنده هر چیز است قُلِ اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ رعد/
16 پس مطلق حکومت و سرپرستی در دست خداست. لفظ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ
تَشاءُ صریح است در اینکه حکومت را خدا میدهد، خواه حاکم مؤمن باشد یا
کافر، عادل باشد یا ظالم، آیه: أَ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِی حَاجَّ
إِبْراهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ بقره/ 258 شکی
[1]
مخفی نماند با در نظر گرفتن تناسب این آیه با آیات قبلی میشود گفت: مراد
از تُؤْتِی الْمُلْکَ در آیه حکومت تشریعی است مثل: إِنَّ اللَّهَ قَدْ
بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 46