نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 45
[سوره آلعمران (3): آیات 26 تا 27]
اشاره
قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ
تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ
تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (26)
تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ
تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ
وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ (27) 26- بگو ای خدا، ای صاحب
حکومت، بهر که خواهی حکومت میدهی و حکومت را از هر که خواهی باز پس
میگیری، هر که را خواهی عزیز میکنی و هر که را خواهی ذلیل میکنی، اختیار
در دست تو است، تو بر همه چیز توانایی. 27- شب را بروز و روز را بشب داخل میکنی، زنده را از مرده و مرده را از زنده پدید میآوری و هر که را خواهی بدون شمار روزی میدهی.
کلمهها
اللهم: بمعنی یا اللَّه است «میم» در آخر آن، بجای «یاء» در اول است، مجموعا پنج بار در قرآن مجید آمده است (قاموس قرآن). مالک: صاحب تتمه سخن ذیل مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ حمد/ 4 ملاحظه شود. ملک: (بضم- م) حکومت و اداره امور (قاموس قرآن). تنزع: نزع بمعنی کندن است «نزع الشیء من مکانه: قلعه» در آیه بمعنی گرفتن میباشد. تذل: ذلت و ذل بمعنی خواری است مقابل عز و عزت، و آن در اصل معنای نرمی میدهد. الخیر: خیر در اینجا ظاهرا بمعنی اختیار است یعنی اختیار این کارها در
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 45