نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 449
قسمت علّت ما یَضُرُّونَکَ مِنْ شَیْءٍ است یعنی با این انزال و تعلیم و حمایت و فضل بزرگ خدا، به تو ضرری نتوانند زد و از داوری به حق منحرف نتوانند نمود. 114- لا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ. به
مناسبت نقشهکشی و دروغسازی خائنانه آنها، این آیه بطور قاعده کلّی آمده
که در بسیاری از جلسات سرّی مردم فائدهای نیست مگر اجلاس سرّی کسی که به
کمک به دیگران یا کار نیک و یا اصلاحی فرمان دهد و از نشست آنها، دردی
درمان پذیرد وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ
نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً این گونه جلسات و تصمیمات پاداش خدایی را در پی
دارد. 115- وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ
الْهُدی وَ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ ما
تَوَلَّی وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیراً. مراد از «تولّی»
دوست داشتن است نُوَلِّهِ ما تَوَلَّی یعنی: او را به آنچه دوست میدارد
ولی و سرپرست میکنیم، این کنایه از سلب توفیق و رها کردن انسان است با
عملش، آنکه پس از روشن شدن مطلب، باز با پیامبر از در مخالفت آید و راهی جز
راه مؤمنان رود، به فکر هدایت نیست قهرا توفیق از او سلب شده و اهل آتش
خواهد بود، این آیه، در حالی که یک قاعده کلّی است، ولی با آنچه در شأن
نزول نقل گردید مربوط است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 449