responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 440

جوامع الجامع فرموده: قصر بنص قرآن فقط در صلوة خوف است که فرموده إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَکُمُ ... و در حال امن بنص رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله ثابت است إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِیناً علّت غافلگیر کردن است چون دشمن همیشه در این فکر بسر می‌برد.
102- وَ إِذا کُنْتَ فِیهِمْ.
اگر بخواهند در میدان جنگ نماز خوف را با جماعت بخوانند ترتیبش چنین است: یک دسته از مجاهدین در برابر دشمن قرار می‌گیرند دسته دیگر با امام نماز می‌خوانند اما یک رکعت با آنها می‌خواند و در رکعت دوم منتظر می‌ماند، آنها یک رکعت به تنهایی می‌خوانند، سلام می‌دهند پس در جای مجاهدین در روبروی دشمن قرار می‌گیرند، مجاهدانی که در روبروی دشمن بودند بامام اقتداء می‌کنند، امام یک رکعت با آنها می‌خواند و می‌نشیند آنها برخاسته رکعت دوم را به تنهایی می‌خوانند و بامام می‌رسند آن گاه امام سلام داده نماز را با هم تمام می‌کند، در بعضی روایات هست که امام در رکعت دوم، سلام می‌دهد و از نماز خارج می‌شوند آنها رکعت دوم را خود می‌خوانند و سلام می‌دهند، رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در «حدیبیه» و در جنگ «ذات الرقاع» نماز خوف را همین طور خواندند. اینک الفاظ آیه.
وَ إِذا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ ای پیامبر آن گاه که در میان مجاهدین بودی خواستی با آنها نماز بخوانی فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ این طائفه همانند که به امام اقتدا می‌کنند، باید اسلحه را با خود داشته باشند فَإِذا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرائِکُمْ مراد از «سجدوا» خواندن نماز و تمام کردن آنست یعنی چون نماز را خواندند در پشت سر شما و روبروی دشمن قرار گیرند وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْری لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا مَعَکَ وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ این طائفه دوم است که در برابر
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 440
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست