responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 42

24- ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِی دِینِهِمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ این آیه حاکی است که حق بودن قرآن را می‌دانند علّت اعراضشان آنست که می‌گویند: ما در صورت گناهکار بودن جز روزی چند عذاب نخواهیم دید، اما این افترایی است که آنها را فریفته است معنی آیه در (بقره/ 80) گذشت. در آیه زیر فرماید: بلکه روز قیامت آنها را جمع کرده، مطابق عملشان با آنها رفتار خواهیم کرد.
25- فَکَیْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ وَ وُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ. یعنی حالشان در آن روز چگونه خواهد بود؟ وُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ ... قاعده کلی است، یهود از مصادیق آن هستند. این جمله دلالت بر تجسم عمل دارد که بهر کس عمل خود بطور کامل داده می‌شود، آن روز مردم نه در اثر کثرت عذاب مظلوم می‌شوند و نه از نظر کمی پاداش.

نکته‌ها

انکار حق:

حسد و عداوت از عواملی است که بصیرت انسان را کور می‌کند و او را دانسته و از روی عمد بانکار حق وادار می‌سازد، چنان که خواندیم اختلاف اهل کتاب در اثر حسد بود با آنکه حقّ را می‌دانستند، در خصوص فرعونیان آمده وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ نمل/ 14 یعنی با آنکه در باطن به معجزات موسی یقین داشتند در ظاهر انکار نمودند. از حضرت حسن مجتبی صلوات اللَّه علیه نقل شده: هلاکت مردم در سه چیز است: تکبر، حرص و حسد.
تکبر دین را تباه می‌کند، ابلیس از تکبر ملعون شد. حرص دشمن نفس است

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 42
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست