نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 419
و اطاعت اظهار نکردند و دست باز نداشتند آنها را بگیرید و بکشید هر کجا که پیدا کردید که شما را بر آنها تسلطی آشکار دادهایم.
کلمهها
شفاعة: واسطه بودن. شفع و شفاعة در اصل به معنی منضم کردن چیزی است به چیزی (بقره/ 48 نکتهها). کفل: (بر وزن طفل) نصیب. بهره. مقیت: نگهدارنده. توانا. «اقاته: حفظه- اقتدر علیه» منظور از آیه معنای اول است. تحیة:
سلام کردن و دیگر نیکیها. تحیت از سلام اعم است و در اصل ماده به معنی
زنده ماندن و زنده نگه داشتن است إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ: چون با نیکی
یا سلامی روبرو شدید». فئتین: فئة: گروه. فئتین: دو گروه. ارکسهم: رکس و ارکاس: وارونه کردن و برگشت دادن بحالت اولیه. یصلون: وصول: رسیدن. «یصلون»: میرسند و منتسب میشوند. حصرت: حصر (بر وزن خلق) تنگ گرفتن و بر وزن شرف به معنی تنگ شدن است. اعتزلوکم: عزل: کنارکردن. اعتزال: کنار شدن «اعتزلوکم»: کنار شدند از شما. سلم: (بر وزن قلم) اطاعت، انقیاد و تسلیم شدن. ثقفتموهم: ثقف: پیدا کردن و مصادف شدن. «ثقفتموهم» مصادف شدید با آنها.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 419