نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 403
هر دو صورت پاداشی بزرگ در اختیار او است. رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرماید: بالای
هر عمل خوب، عمل خوب دیگری است تا شخص در راه خدا کشته شود وقتی که در راه
خدا کشته شد دیگر بالای آن علمی نیست [1] باز فرماید: هر که در راه خدا
کشته شود، خدا هیچ یک از گناهانش را باو نشان نمیدهد. [2] از رسول خدا
صلّی اللَّه علیه و آله نقل شده فرمود: بهشت دری دارد بنام باب المجاهدین،
آن در، بر مجاهدین باز است، شمشیر به کمر به سوی آن میروند حال آنکه مردم
هنوز در موقف حساب میباشند، ملائکه بآنها خوش آمد میگویند سپس فرمود: هر
که جهاد را ترک کند خدا بر او لباس ذلت میپوشاند و بفقر و زوال دین مبتلی
گرداند، خدا امّت مرا با ناخنهای اسبان و جایگاه نیزهها بینیاز کرده است
[3]. 75- وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ. آیه
در مقام ترغیب و تحریک به جهاد در راه خدا و استقرار حکومت عدل الهی و در
راه نجات بیچارگان است میشود از آیه استفاده کرد که برای نجات همه
مستضعفان جهان اعم از مسلمان و غیره پیکار لازم است الَّذِینَ یَقُولُونَ
رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها این جمله
تطبیق میشود به مسلمانانی که در مکه زیر شکنجه و اذیت مشرکان مانده بودند و
هر آن میخواستند از آنجا[1] تفسیر صافی الکافی عن الصادق عن النبی (ص) «فوق کل بر بر حتی یقتل فی سبیل اللَّه فاذا قتل فی سبیل اللَّه فلیس فوقه بر». [2] «عن النبی (ص) من قتل فی سبیل اللَّه لم یعرفه اللَّه شیئا من سیئاته». [3] قال
رسول اللَّه (ص) للجنة باب یقال له باب المجاهدین یمضون الیه فاذا هو
مفتوح و هم متقندون بسیوفهم و الجمع فی الموقف و الملائکة ترحب بهم ثم قال
فمن ترک الجهاد البسه اللَّه عز و جل ذلا و فقرا فی معیشته و محقا فی دینه
ان اللَّه عز و جل اغنی امتی بسنابک خیلها و مراکز رماحها» (کافی باب
الجهاد).
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 403