نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 397
67- وَ إِذاً لَآتَیْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظِیماً. نتیجه آن عمل و آن تثبیت رسیدن بپاداش خدایی است لفظ «من لدنا» به نظرم اشاره به اهمیت اجر است. 68- وَ لَهَدَیْناهُمْ صِراطاً مُسْتَقِیماً. ظاهرا مراد از این صراط همان است که در آیه بعدی آمده است و آن هدایتی بخصوص و همردیف بودن با پیامبر است. ظاهرا مراد از این صراط همان است که در آیه بعدی آمده است و آن هدایتی بخصوص و همردیف بودن با پیامبر است. 69-
وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ
اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ
وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً. هر که به طاعت خدا و
رسول ادامه دهد و در آن پیوسته باشد در ردیف این گروهها است. لفظ صدیق در
قرآن به پیامبران اطلاق شده مثل: وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهِیمَ
إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً مریم/ 41 نظیر این سخن درباره یوسف و ادریس نیز
آمده است (مریم/ 56، یوسف/ 46) در خصوص مریم آمده: وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ
کانا یَأْکُلانِ الطَّعامَ مائده/ 57 و نیز در قرآن میخوانیم: وَ
الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ
الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ حدید/ 19 بنا بر این صدیقون طبقه خاصی غیر از
انبیاء نیستند مثلا پیامبر دارای وصف نبوت و صدیق و شهید هر سه است از
امام باقر علیه السّلام نقل شده: نبی از ماست، صدیق از ماست، شهداء و
صالحین از ماست. [1] آیه اخیر نشان میدهد هر که در ایمان به خدا
بمرحلهای رسید که صدق در همه زندگیاش حکومت کرد هم صدیق است و هم گواه
اعمال در روز قیامت ولی ظاهرا مصداق مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ
کسانی هستند که باین مرحله از صدق[1] المیزان عن الکافی عن الباقر (ع) ... فمنا النبی و منا الصدیق و منا الشهداء و الصالحون این حدیث روشن میکند که این اوصاف قابل جمع میباشند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 397