responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 395

می‌کنند پذیرفته نیست مگر آنکه پیش پیامبر آمده واقعا توبه کنند. آن گاه می‌گوید: در صورتی مؤمن صحیح خواهند بود که در منازعه و اختلاف، پیامبر را داور قرار دهند و از قضاوت او ناراحت نباشند. سپس فرموده ما دستور شاقّی برای آنها قرار نداده‌ایم و اگر به موعظه و پند ما عمل کنند به صلاح آنها است که پاداش خدایی دریافت خواهند کرد و براه راست هدایت خواهند شد. و در ردیف پیامبران و صدیقین و شایستگان خواهند بود.
64- وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ.
لفظ بِإِذْنِ اللَّهِ حاکی است که در مقابل دستور پیامبر نمی‌شود چون و چرا کرد زیرا مطاع بودنش به دستور خدا است، مخالفت با او مخالفت با خدا و اطاعت او اطاعت خدا است مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ نساء/ 80 وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً این قسمت برای آن است که راه توبه باز است که اگر بجای عذر و قسم خوردن پیش پیامبر می‌آمدند و توبه می‌کردند پیامبر هم از خدا برای آنها مغفرت می‌خواست خدای تواب رحیم توبه آنها را می‌پذیرفت. به نظر می‌آید آمدن پیش آن حضرت برای آن بود که قضیه به اطلاع آن حضرت رسیده بود و هر مخالفت که به اطلاع آن حضرت رسیده باشد لازم بود آن حضرت از توبه نیز مطّلع باشد نظیر جریان عبد اللَّه بن ابی در جنگ بنی المصطلق که بر علیه مسلمانان توطئه کرد و پیش آن حضرت معلوم شد به او گفتند: برو پیش رسول خدا که از برایت مغفرت بخواهد قبول نکرد چنان که فرموده: وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُؤُسَهُمْ منافقون/ 5 و گرنه ظاهرا آمدن پیش پیغمبر و اقرار بگناه کردن و استغفار خواستن شرط توبه نیست.
65- فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 395
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست