نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 369
مسافر با حکم دیگری در ذیل آیه بیان شده است. به قولی: مراد آن است که به مساجد داخل نشوید مگر در حال عبور. در
این صورت باید مراد از «الصلاة» در صدر آیه نماز باشد به قرینه حَتَّی
تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ و از وَ لا جُنُباً ... که عطف بر وَ أَنْتُمْ
سُکاری است مساجد باشد یعنی: در حال مستی به نماز نزدیک نشوید و در حال
جنابت به مساجد نزدیک نشوید مگر در حال عبور. دلیل این سخن روایتی است که
از امام باقر و امام صادق علیهما السّلام نقل شده: راوی میپرسد: حائض و
جنب به مسجد داخل میشوند یا نه؟ فرمود: نه مگر در حال عبور، خدا فرموده: وَ لا جُنُباً إِلَّا عابِرِی سَبِیلٍ حَتَّی تَغْتَسِلُوا ... [1]. و
نیز گفتهاند: درب خانههای صحابه به مسجد باز میشد آنها نمیتوانستند
پیوسته در منزل غسل کرده خارج شوند لذا بطور مرور از مسجد مجاز شدند. ناگفته
نماند: این معنی از آیه شریفه بطور روشن استفاده نمیشود مگر اینکه
«استخدام» باشد برای آن هم قرینه واضح نیست و اللَّه العالم وانگهی در فقه
شیعه جنب نمیتواند از مسجد مدینه در حال جنابت عبور بکند. وَ إِنْ
کُنْتُمْ مَرْضی أَوْ عَلی سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْکُمْ مِنَ
الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَیَمَّمُوا
صَعِیداً طَیِّباً. اینجا حکم تیمم بدل از وضو و غسل یک جا بیان شده است. چون
مریض و مسافر ممکن است احتیاج بغسل یا وضو داشته باشد، آنکه بول و غایط
کرده در صورت نبودن آب وظیفهاش تیمّم بدل از وضو است و آنکه با زنان آمیزش
کرده تیمم بدل از غسل باید بکند.[1] عیاشی
عن زرارة عن ابی جعفر علیه السلام قال قلت له: الحائض و الجنب یدخلان
المسجد ام لا؟ فقال لا یدخلان المسجد الا مجتازین ان اللَّه یقول و لا جنبا
الا عابری سبیل حتی تغتسلوا.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 369