نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 363
پنجم: همسایهای که خویشاوند است و دارای دو حق میباشد: حق قرابت و حق همسایگی [1]. ششم: همسایهای که خویشاوند نیست و فقط حق همسایگی دارد. هفتم: رفیقی که در کنار انسان است و با انسان نشست و برخاست دارد رفیق باشد یا همسفر یا آشنایی که امید به نیکی انسان دارد. هشتم: درماندهای که از توانایی در وطن خود دور افتاده است. نهم: بردگان. و مطلق زیر دستان خدمتگزار و غیره. إِنَّ
اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالًا فَخُوراً هر که متکبر و فخر فروش
باشد و از ادای حقوق نامبرده سرپیچی کند مورد محبت خدا نیست. مختال کسی است
که گردنکش و متکبر باشد، فخور و ناز فروش آن است که خودپسندی و گردنکشی
خود را برخ مردم میکشد. سازندگی این آیه و شمول آن بر مکارم اخلاق قابل
دقت است. 37- الَّذِینَ یَبْخَلُونَ وَ یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ یَکْتُمُونَ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. «الذین»
وصف مختال و فخور است. آنها سه کار میکنند اول در ادای حقوق گذشته بخل
میورزند دوم مردم را امر به بخل میکنند و میگویند چرا مالی که به زحمت
دست آوردهاید به دیگران میدهید؟ سوم: ثروت و دارایی خود را پنهان
میدارند که کسی از آنها در خواستی نکند، مصداق وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ
هستند. اینگونه اشخاص تیره درون از توحید بر کنارند نه به خود نفعی دارند و
نه بدیگران و مصداق کفر میباشند لذا فرموده:[1] مجمع
البیان روی عن رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله انه قال: الجیران ثلاثة
جار له ثلاثة حقوق حق الجوار و حق القرابة و حق الاسلام و جار له حقان حق
الجوار و حق الاسلام و جار له حق الجوار و هو المشرک من اهل اهل الکتاب؟
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 363