responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 348

دلیل دیگر استفاده شود، در آیه نظر به موضوعی است که نقل و انتقال اغلب با آن صورت می‌گیرد.
وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً.
جامعه توحیدی به منزله یک پیکر است در این جامعه کشتن دیگران به حکم کشتن خویشتن است لذا قتل دیگران قتل خود انسان شناخته شده در روایات اهل بیت علیهم السّلام این قسمت از آیه خویشتن به مهلکه انداختن و جنگ کردن با اشخاصی که قدرت مقابله با آنها نیست تفسیر شده. امیر المؤمنین از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در ضمن حدیثی می‌پرسد از کسی که می‌ترسد اگر در سرما وضو بگیرد هلاک شود حضرت اجازه نمی‌دهد و آیه را می‌خواند»
آیه به معنای اعم شامل اینها نیز می‌باشد، وصف رحمت در آخر آیه بیان می‌کند که منشأ این رحمت خداست.
30- وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِیهِ ناراً وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیراً.
«ذلک» اشاره بقتل نفس و اکل مال به باطل است. ذکر «ظلما» بعد از «عدوانا» به نظرم برای آن است که این کارها تعدی بدیگران و ظلم بر خویشتن است. طبرسی فرموده: بقولی هر دو یکی هستند. نکره آمدن «نارا» شاید برای اشاره به بزرگی آنست.
31- إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلًا کَرِیماً.
این آیه از چندین وجه قابل بررسی است.
اول: جمله کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ در این آیه و لفظ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ
[1] عیاشی «... قلت فان کان فی برد علی نفسه اذا فرغ الماء علی جسده فقرء رسول اللَّه (ص) وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً.
یر
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 348
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست