responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 347

والدان: پدر و مادر. به عنوان تغلیب والدان آمده مثل حسنین علیهما السّلام.
عقدت: عقد به معنی بستن و گره‌زدن است. در بیع و پیمان و عقد ازدواج نیز به کار رود. منظور در اینجا عقد ازدواج است.
شهید: حاضر. مشهود و شهادت: حاضر شدن.

شرحها

در این آیات از اکل مال به باطل و از قتل نفس نهی شده، ظاهرا اکل به باطل به مناسبت خوردن مهریه زنان و قتل نفس نیز به مناسبت آن است که اکل مال به باطل در ردیف کشتن انسان است. آن گاه اجتناب از گناهان کبیره توصیه شده که قتل نفس و اکل به باطل از مصادیق آنها هستند، سپس دستور داده شده که اختلاف و تبعیض در تقسیم ارث را مورد حمله قرار ندهید و بعد خلاصه احکام ارث در آیه اخیر ذکر شده است.
29- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ.
این جمله صریح است در اینکه مالکیت فردی در اسلام محترم و اصیل است و انسان مالک دسترنج خویش است و نمیشود بدون رضای او و بدون مجوز شرعی مال او را از دستش گرفت، بر خلاف مرام سوسیالیستی که فقط دولت را مالک می‌داند و فرد را از مالک بودن ابزار تولید و نحو آن مسلوب کرده است [1] إِلَّا أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ استثناء منقطع است یعنی: لکن در صورت تجارت با تراضی طرفین مانعی ندارد و آن اکل مال به باطل نیست. در نقل و انتقال، تراضی طرفین لازم است، بدون احراز آن، صحیح نیست، به نظرم آیه فقط خرید و فروش را شامل است، حلال بودن اکل مال بوسیله همه و اجاره و غیره باید از


[1] در روایت امام باقر (ع) اکل مال به باطل به قمار و ربا و کم فروشی تفسیر شده ظاهرا همه بیان مصداقند.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 347
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست