نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 347
والدان: پدر و مادر. به عنوان تغلیب والدان آمده مثل حسنین علیهما السّلام. عقدت: عقد به معنی بستن و گرهزدن است. در بیع و پیمان و عقد ازدواج نیز به کار رود. منظور در اینجا عقد ازدواج است. شهید: حاضر. مشهود و شهادت: حاضر شدن.
شرحها
در این آیات از اکل مال به باطل و از قتل نفس نهی شده، ظاهرا اکل به
باطل به مناسبت خوردن مهریه زنان و قتل نفس نیز به مناسبت آن است که اکل
مال به باطل در ردیف کشتن انسان است. آن گاه اجتناب از گناهان کبیره توصیه
شده که قتل نفس و اکل به باطل از مصادیق آنها هستند، سپس دستور داده شده که
اختلاف و تبعیض در تقسیم ارث را مورد حمله قرار ندهید و بعد خلاصه احکام
ارث در آیه اخیر ذکر شده است. 29- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ. این
جمله صریح است در اینکه مالکیت فردی در اسلام محترم و اصیل است و انسان
مالک دسترنج خویش است و نمیشود بدون رضای او و بدون مجوز شرعی مال او را از
دستش گرفت، بر خلاف مرام سوسیالیستی که فقط دولت را مالک میداند و فرد را
از مالک بودن ابزار تولید و نحو آن مسلوب کرده است [1] إِلَّا أَنْ
تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ استثناء منقطع است یعنی: لکن در
صورت تجارت با تراضی طرفین مانعی ندارد و آن اکل مال به باطل نیست. در نقل و
انتقال، تراضی طرفین لازم است، بدون احراز آن، صحیح نیست، به نظرم آیه فقط
خرید و فروش را شامل است، حلال بودن اکل مال بوسیله همه و اجاره و غیره
باید از
[1] در روایت امام باقر (ع) اکل مال به باطل به قمار و ربا و کم فروشی تفسیر شده ظاهرا همه بیان مصداقند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 347