نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 34
خدا میداند باید برای بندگان چنان بهشت باشد. 16- الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ. اینها از اوصاف لِلَّذِینَ اتَّقَوْا است که پیوسته از خدا میخواهند از گناه آنها عفو فرموده و از عذاب آتش دورشان دارد. 17-
الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ
الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ. این آیه حاوی پنج وصف از اوصاف
پرهیزکاران میباشد: که اهل استقامت بوده راستگو هستند، پیوسته مطیع
خدایند، از آنچه دارند در راه خدا انفاق میکنند، مخصوصا پیش از طلوع فجر
صدای استغفار و یا رب یا رب از دهان آنها بملکوت اعلی بالا میرود، میشود
از الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ نافله شب مراد باشد. چنان که در مجمع
البیان از حضرت رضا صلوات اللَّه علیه نقل شده، روایات درباره استغفار زیاد
است مخصوصا بهنگام سحر که وقت حضور قلب است. از حضرت صادق علیه السّلام
نقل شده: هر که در آخر نماز «وتر» در سحر هفتاد بار بگوید: «استغفر اللَّه و اتوب الیه» و بآن یک سال ادامه دهد خدا او را از مستغفرین در اسحار نویسد [1]. از
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله نقل است: خدا فرماید من اراده میکنم
باهل زمین عذاب بفرستم ولی چون بآباد کنندگان مساجد و به آنانکه در راه من
یکدیگر را دوست میدارند و باستغفار کنندگان در سحرها مینگرم، بلا را از
آنها بر میگردانم. [2] 18- شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا
هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ
إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ. شهادت در اصل بمعنی حضور و دیدن است و
در اصطلاح بتحمّل شهادت و اداء آن اطلاق میشود، شهادت خدا بر معبود بودن[1] عیاشی
«عن ابی عبد اللَّه علیه السلام قال من قال فی آخر الوتر فی السحر استغفر
اللَّه و اتوب الیه سبعین مرة و دام علی ذلک سنة کتبه اللَّه من المستغفرین
بالاسحار». [2] مجمع البیان «عن النبی انه قال ان اللَّه عز و جل
یقول انی لا همّ باهل الارض عذابا فاذا نظرت الی عمار بیوتی و الی
المتحابین فیّ و الی المستغفرین بالاسحار صرفته عنهم».
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 34