responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 339

برادران اهل سنت. ظاهرا برای تبرئه خلیفه، تحریم آن را به حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله نسبت داده‌اند.
سوم: با در نظر گرفتن موضع طبیعی انسان و حالات او، تشریع متعه ضرورت دارد، زیرا ازدواج دائم برای هر کس مقدور نیست، قانونگذار یا باید آن را تجویز کند و یا به مباح بودن زنا فتوی دهد روی این حساب است که از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده: اگر عمر از متعه منع نمی‌کرد زنا نمی‌نمود مگر شقی [1] یعنی: راه اسکات غریزه جنسی برای همه مقدور بوده، ملیونها زن و مرد که ازدواج دائمی برای آنها مشکل است می‌توانستند از این راه استفاده کنند، واقعا اگر اسلام متعه را جایز نمی‌دانست احکام زناشوییش ناقص بود.
«راسل» دانشمند انگلیسی برای جوانان که در فاصله بلوغ و ازدواج در پی تخصص و پیدا کردن کار هستند یک نوع «ازدواج عقیم- ازدواج بدون اولاد و بدون خرج» را توصیه می‌کند و می‌گوید: رأی صحیح برای حلّ مشکل این است که قوانین مدنی در این بخش از عمر یک نوع ازدواجی را برای دختران و پسران روا دارند که موجب تحمیل نفقه نباشد و ازدواج بدون اولاد نامیده شود [2] این همان متعه است که اسلام در سطح وسیعی آن را تجویز نموده است.
چهارم: متعه با نکاح دائم فرقش آن است که در آن کسوه و نفقه نیست و زن و مرد از یکدیگر ارث نمی‌برند مگر آنکه اینها را در ضمن عقد شرط کنند و در آن تعیین مدت و مهریّه حتمی است. اگر فرزندی بوجود بیاید مانند فرزندی است که از عقد دائم متولد شده است. متعه یک چیز مخفی نیست که میان مردم عار و ننگ باشد بلکه اینگونه بودن در اثر رسمیت نداشتن بوجود آمده است.
[1]
قال علی لولا ان عمر نهی عن المتعة ما زنی الا شقی تفسیر آلاء الرحمن ج 2/ 78
[2]- برهان قرآن/ 189.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست