responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 337

و ملازم نوشته و دستور خدا باشید، این جمله توصیه است که باید بدستور خدا اهمیّت بدهید و از آن سرپیچی نکنید. وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسافِحِینَ یعنی غیر از محرّمات گذشته، زنان دیگر بر شما حلال هستند که با مهریه قرار دادن اموال خود آنها را اختیار کنید در حالی که می‌خواهید پاکدامنان باشید نه زنا کنندگان.
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً.
اگر «ما» موصول و «به» راجع بآن باشد، معنی چنین است: پس هر کس از زنان که از او لذّت برده و متعه کرده‌اید مهریّه واجب آنها را بدهید و اگر «ما» به معنی وقت و «به» راجع باستمتاع باشد، معنی چنین می‌شود: هر وقت از زنان بشکل متعه لذت بردید مهریّه آنها را بدهید، «فریضة» نشان می‌دهد که مهریّه در این نکاح حتمی است.
این قسمت از آیه باید در بیان قسم دیگری از ازدواج باشد که بآن متعه و نکاح غیر دائم می‌گوئیم چون حکم نکاح دائم در جمله وَ أُحِلَّ لَکُمْ ما وَراءَ ذلِکُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِکُمْ گذشت، اینکه با فاء نتیجه در فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ حکم دیگری بیان شده نظیر آیه صوم است که فرموده أَیَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ نظیر آن در قرآن بسیار است.
قطع نظر از دلالت آیه، روایات متعددی داریم که آیه درباره متعه است أبو بصیر گوید: از امام باقر علیه السّلام از متعه پرسیدم فرمود: متعه در قرآن نازل شده فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ ... [1].
و روایات دیگر که در کتب احادیث و تفاسیر مرقوم است. بقیّه مطلب
[1] آلاء الرحمن
فی الکافی عن ابی بصیر سئلت ابا جعفر علیه السلام عن المتعة قالت نزلت فی القرآن فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 337
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست