responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 329

اینکه نمی‌شود از زنان به اجبار ارث برد. دوّم روا نیست زنان را به فشار گذاشت که مقداری از مهریّه خود را به مردان بذل کنند مگر آن که خود علّت فشار را بوجود آورند. سوّم در صورت طلاق دادن باید همه مهریّه زن را پرداخت هر چند که بسیار زیاد باشد. چهارم ازدواج با نامادری حرام است.
19- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً ارث از روی اکراه آنست که مثلا دختر یتیمی از اقربای شخص در نزدش باشد و او را از ازدواج منع کند به طمع اینکه پس از مردن وارث او باشد چنان که از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده است [1] یا اینکه زن را مجبور کند که مقداری از ثروت خود را بعنوان وصیّت به مرد اختصاص دهد یا بطور مسلوب المنفعه به فروشد که بعد از مردن مال مردم باشد. اینکه نقل شده: در جاهلیت حتی خود زنان و نامادری را ارث می‌بردند و آیه در ردّ آنست، با ظاهر آیه نمی‌سازد، چون ارث آن گاه که به شخص اضافه شود به معنی ارث بردن از شخص است نه ارث بردن خود شخص. مثلا وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ نمل/ 16 معنایش آن نیست که سلیمان داود را ارث برد بلکه سلیمان از داود ارث برد همچنین است آیه مورد تفسیر. وانگهی باید گفت: مضمون آیه آنست که در صورت اجبار نمی‌شود از زن ارث برد ولی در صورت اختیار مانعی ندارد.
وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ این بدان صورت است که شخص با بدرفتاری زن را وادار کند که از قسمتی از مهریّه خود بگذرد و طلاق خلعی بگیرد ولی جمله إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ ....
حاکی است که اگر زن زنا دهد و قضیّه در نظر مرد روشن شود می‌تواند زن را تحت فشار قرار بدهد که مقداری از مهریّه را بذل کرده و طلاق بگیرد در تفسیر
[1] تفسیر عیاشی.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست