responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 32

حرث: کشت. زرع.
دنیا: مؤنث ادنی بمعنی نزدیکتر. در قاموس قرآن گفته‌ایم، زندگی امروز را از آن «دنیا» گفته‌اند که از زندگی آخرت بما نزدیکتر است.
مأب: باز گشت. زمان باز گشت. مکان بازگشت در آیه معنای سوم مراد است.
ازواج: جمع زوج بمعنی جفت. بزن و مرد اطلاق می‌شود.
رضوان: رضایت. خوشنودی.
القانتین: قنوت بمعنی دوام طاعت است. قانتین آنهایی که پیوسته در طاعت خدایند.
الاسحار: جمع سحر. کمی بصبح مانده را سحر گویند: «السحر: قبیل الصبح».
قسط: عدالت. فاعل آن مقسط است، ولی بفتح قاف بمعنی ظلم و فاعل آن قاسط آید.

شرحها

در این آیات روشن شده که غریزه جنسی و وسائل مادی، مورد پسند انسان بوده و خدا او را چنین آفریده است، علّت انحراف مردم همان حب مال و جاه و عشق نسبت به آنها است، ولی اینها همه متاع و وسائل این دنیا زود گذرند، باید در جهان طوری از اینها بهره برد که زندگی قیامت تباه نشود، آخرت مال کسانی است که در این دنیا با عدالت و انصاف و فرمانبری از حق زندگی کنند. خدایی که «قائم بقسط» و عدالت است درباره نیکوکاران و بدکاران بعدالت رفتار خواهد فرمود.
14- زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِینَ وَ الْقَناطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ این هفت چیز از مصادیق مشتهیات هستند، تزیین و مورد پسند بودن آنها از جانب خداست، و بشر

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 32
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست