نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 310
10- إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً. یعنی:
خورندگان مال یتیم بدانند که در واقع آتش میخورند، روزی که حقائق مکشوف
گردد خواهند دانست که آتش میخوردهاند و این عمل آنها را به آتش سوزان
خواهد کشانید. رجوع شود به «نکتهها» از حضرت باقر صلوات اللَّه علیه منقول
است: کسی که مال یتیم بخورد، روز قیامت در حالی که میآید که که آتش در
شکمش زبانه میکشد و شعله از دهانش بیرون میزند مردم میدانند که او مال
یتیم خورده است [1] (نعوذ باللّه من عذاب النار) [2] لازم است «یأکلون» به
معنی فرو بردن باشد تا با فِی بُطُونِهِمْ جور در بیاید.
نکتهها
آثار وضعی گناهان:
در کافی و تفسیر عیاشی نقل شده که حضرت صادق علیه السّلام به عبد الاعلی
بیآنکه او سؤال بکند فرمود: هر که ظلم کند. خدا کسی را مسلّط میکند که
بر او یا بر فرزندان او یا بر فرزندان فرزندانش ظلم کند. من در دلم گفتم:
او ظلم میکند ولی ظالم به فرزندان طبقه اول و دوم او مسلّط میشود!! بی
آنکه سخنی به زبان آورم امام فرمود: خدا فرماید وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ
لَوْ تَرَکُوا .... ناگفته نماند: نمیشود آثار وضعی اعمال را انکار کرد،
کسی که به شما خوبی کرده فرزندان او را بعد از او دوست میدارید و به آنها
نیکی میکنید با آنکه آنها به شما خوبی نکردهاند و اگر کسی به شما ظلم کند
از اولاد او نیز ناراحت هستید حال آنکه آنها به شما ظلم نکردهاند، آنکه
ظلم میکند به مرور زمان این ظلم اثر خود را خواهد گذاشت آن وقت
[1] تفسیر آلاء الرحمن. [2] در المنار و تفسیر جلالین و جوامع الجامع فِی بُطُونِهِمْ را «ملاء بطونهم» گفتهاند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 310