responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 309

تقسیم حاضر شدند چیزی به آنها بده [1].
9- وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلًا سَدِیداً این آیه و آیه بعدی می‌رساند که خوردن مال یتیم و ضرر زدن به یتیم باعث عقوبت دنیا و آخرت است، و اثر بدش به فرزندان او می‌رسد، از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده: در کتاب علی بن ابی طالب علیه السّلام هست: آنکه مال یتیم را به ظلم بخورد بعد از او کیفرش در دنیا به فرزندانش می‌رسد و در آخرت بخودش، اما در دنیا همان است که فرموده وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ ... و اما در آخرت، همان است که فرموده: إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامی ظُلْماً ... [2] در این مضمون روایات دیگری نیز هست. این آیه تطبیق می‌شود به کسانی که اموال یتیم در دست آنهاست و به کسانی که به هنگام وصیت میت یا در غیر آن در کار یتیم سخن ناصواب و غیر مقید می‌گویند.
یعنی: بترسید از خوردن مال یتیم کسانی که اگر از پس خویش فرزندان ناتوان می‌گذارند بر آنها بیمناک می‌شوند، پس از خدا بترسند و در کار یتیمان سخن صواب و مفید بگویند و اللَّه العالم.
از ابن عباس نقل شده: کسی که می‌ترسد یتیمانش ضایع شوند، از خوردن مال یتیمان بپرهیزد و بر آنها نیکی کند. و نقل شده: آنکه در نزد مریض حاضر می‌شود به او نگوید که مال خودت را در آزاد کردن بردگان و در صدقه انفاق کن بلکه به یتیمان مریض نظر داشته باشد چنان که به یتیمان خود نظر دارد [3].
[1]
«عن ابی جعفر (ع) «و اذا حضر القسمة اولوا القربی و الیتامی و المساکین فارزقوهم منه و لیقولوا لهم قولا معروفا» قلت أ منسوخة هی؟ قال لا اذا حضرت فاعطهم».
[2] تفسیر عیاشی. [.....]
[3] تفسیر آلاء الرحمن.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست