نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 307
کلمهها
نصیب: بهره معین و ثابت. نصب در اصل به معنی رنج دیدن، رنج دادن و بر پاداشتن است، نصیب با معنای سوم تناسب دارد. الاقربون: نزدیکان. مراد از آن خویشاوندان و مفرد آن قریب است. مفروضا: معین شده. فرض در اصل به معنی قطع و تعیین است (قاموس قرآن). اولی القربی: صاحبان قرابت. منظور قرابت نسبی و خویشاوندی است. قرب و قربی: نزدیکی. ذریه:
فرزند. اصل آن ذرء به معنی آفریدن است و ذریه به معنی آفریده میباشد، به
قول راغب آن در مفرد و جمع بکار میرود. مراد از آن در آیه، فرزندان است. ضعاف: ضعیف: ناتوان. جمع آن ضعاف و ضعفاء است. سدید: درست. صواب. سدّ در اصل به معنی بستن و اصلاح کردن است. یصلون: داخل میشوند. صلّی در لغت دخول، بریان شدن، چشیدن و غیره است. سعیر: آتش افروخته شده. سعر: افروختن و افروخته شدن.
شرحها
در آیات گذشته روشن گردید که اصل بشر به یک زن و مرد منتهی میشود و در
ازدواج باید نسبت به زنان عدالت مراعات شود و یتیمان مورد اجحاف قرار
نگیرند، بدنبال آن، در این آیات روشن شده که دختران و پسران هر دو از پدران
و مادران و اقوام ارث میبرند و اگر در جاهلیت به دختران یا به مطلق صغار
ارث نمیدادند، غلط بوده است، در موقع قسمت اموال اگر از خویشان و یتیمان
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 307