responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 299

پیوند سببی یافتند بتصریح «واقدی» در کتاب مغازی در اثر این، همه زنان اسیر آزاد شده و پیش قوم خویش برگشتند، عایشه گوید: مبارکتر از جویریه بر قومش کسی را ندیدم که آن همه جماعت ببرکت او آزاد گشتند (مغازی واقدی غزوه مریسیع) نقل است که بدنبال آن، همه افراد بنی المصطلق اسلام پذیرفتند، واقدی آن را در سال پنج هجرت و ابن هشام در ششم هجرت ثبت کرده‌اند در این ازدواج سیاست اسلام و مصلحت مردم داری و کار با تدبیر، کاملا هویدا است رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آن موقع در حدود پنجاه نه سال از عمرش گذشته بود، جویریه در سال پنجاه شش هجرت در مدینه از دنیا رفت و مروان بن حکم حاکم مدینه بر جنازه او نماز خواند (سیره حلبیه).

زینب دختر خزیمه و میمونه

زینب دختر خزیمه وی را «ام المساکین» مادر بنیوایان می‌گفتند زن عبیدة بن حارث عمو زاده آن حضرت بود، عبیده همان است که در «بدر» زخم برداشت و در بین راه شهید شد، پس از وی رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله زینب را تزویج کرد و در حیات آن حضرت از دنیا رفت، میمونه دختر حارث زن «ابی سبره عامری» بود، پس از وفات وی، رسول خدا آن گاه که از «عمره» بر می‌گشت در «سرف» که در ده میلی مکه واقع است او را تزویج کرد (اعلام الوری/ 149).
راجع به «زینب» مطلب روشن است که شوهرش اولین شهید اسلام است، افتخار ام المؤمنین شدن جبران شکست او بود، اما درباره «بره» که رسول خدا او را «میمونه» نام نهادند باید دانست چهار خواهر بودند که حضرت در حق آنها فرمود: «الاخوات المؤمنات» خواهران مؤمن، یکی «ام الفضل» زن عباس بن عبد المطّلب که پس از خدیجه کبرا ایمان آورد، دیگری «اسماء بنت عمیس» که زن جعفر طیار بود، سومی «سلمی بنت عمیس» که زن حمزه سید الشهدا بود،

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 299
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست