نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 293
نیز باین کار جرئت نمایند، ولی چون کاری
بر خلاف رسم و سنت دیرینه بسی دشوار و غیر قابل هضم در نظر عموم است، سر و
صداها بلند شد تا آیات وحی پا در میان نهاد و قضیّه را مختومه اعلام کرد:
فَلَمَّا قَضی زَیْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناکَها لِکَیْ لا یَکُونَ
عَلَی الْمُؤْمِنِینَ حَرَجٌ فِی أَزْواجِ أَدْعِیائِهِمْ إِذا قَضَوْا
مِنْهُنَّ وَطَراً .... یعنی چون «زید» حاجت خویش را از آن زن برداشت و
طلاقش داد ما خودمان آن را به تو تزویج کردیم تا مؤمنان را در تزویج زنان
پسر خواندهها پس از طلاق، زحمتی در بین نباشد. علی هذا تزویج زینب از
جانب خدا بود آن هم برای اینکه بدعت بدست آن حضرت شکسته شود و دیگران را
اشکالی پیش نیاید، پس تزویج زینب برای ارضاء غریزه جنسی نبوده است و مصلحت
اسلامی و پایه گذاری جامعه نوین آن را ایجاب میکرده است. زینب اولین زن از زنان آن حضرت است که پس از وی در حکومت عمر بن الخطاب در «مدینه» از دنیا رفت.
ام سلمه
«ام سلمه» یکی از زنان بسیار مشهور رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله
میباشد اسم او «هند» و اسم پدرش «ابو امیّه» است که به او «زاد الرکب»
میگفتند یعنی توشه کاروان. چون در کاروانی که سفر میکرد [1] نمیگذاشت
کسی از اهل کاروان توشهای با خویش ببرد و همه را خود تکفّل میکرد، مادرش
«عاتکه» دختر عبد المطلب و بقولی «عاتکه» دختر «عامر بن ربیعه» بود. امّ سلمه ابتدا زوجه «عبد اللَّه بن عبد الاسد» فارس نامی اسلام و پسر «برّه» عمّه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بود [2].