نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 285
طلاق کسی را ندارد که با او بسر برد. 3- زنی در اثر بعضی از اختلالات بدنی، بچههای ناسالم و معیوب میآورد و امکان رفع این مشکل وجود ندارد. 4- مردی غریزهاش قوی است یک زن از عهدهاش بر نمیآید و پیوسته ناراحت است. اینها
و نظیر اینها از عوامل طبیعی است که قانونگذار را از تجویز تعدّد زوجات
ناچار میکند و گرنه با بن بست مواجه خواهد شد چنان که کلیسا مواجه شده
است. وانگهی خداوند که آفریننده انسان است و خودش را قائِماً بِالْقِسْطِ
توصیف میکند اگر اینکار ناروا بود اجازه نمیداد، از طرف دیگر: زن باختیار
خود باین کار حاضر میشود، اختیار ازدواج در دست اوست، در صورت امتناع کسی
نمیتواند او را اجبار نماید. گذشته از اینها خدا میدانسته که بسیاری
از مردان بیک زن اکتفاء نخواهند کرد و پی زنا خواهند رفت، لذا خواسته با
تجویز آن جلو فحشاء را بگیرد و زنان بجای فاسد شدن خانم خانه باشند
گوستاولوبون دانشمند فرانسه در این که مردان اروپا بیک زن اکتفاء نمیکنند
میگوید: «در غرب هم با وجود اینکه آب و هوا و وضع طبیعت، هیچ کدام ایجاب
چنین رسمی (تعدّد زوجات) را نمیکند، با اینحال وحدت همسر چیزی است که ما
آن را فقط در کتابهای قانون میبینیم و الا گمان نمیکنم که بشود انکار کرد
که در معاشرت واقعی ما اثری از این رسم نیست، راستی من متحیرم و نمیدانم
که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم
دارد» پس این دانشمند تعدد زوجات را یکی از مزایای اسلام میشمارد. [1].[1] تمدن اسلام و عرب/ 509.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 285