نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 253
ظاهرا
چنان که در المنار گفته، این آیه راجع به همه آیات قبلی است. در آیات
گذشته وعده داده شد که در صورت صبر و تقوی مؤمنان فائق خواهند شد و کسانی
که به باطل دلخوشند و خوش دارند بیجا ستوده شوند، عذاب الیم در کمین
آنهاست. در این آیه استدلال شده که مسئله همین است زیرا حکومت آسمانها و
زمین از آن خداست و میتواند مؤمنان را پیروز و مدعیان باطل را به عذاب
گرفتار کند.
نکتهها
فداکاری با جان و مال:
در پیروزی واقعی هر مکتب و هر قیام سه اصل باید مورد نظر باشد: اصالت
مکتب. امّت یعنی گروه معتقد به مکتب و فداکار در راه ان. رهبری مکتب. جمله
لَتُبْلَوُنَّ ... راجع به فداکاری امّت و معتقدان باصالت مکتب است که باید
با مال و جان فداکاری کنند و استقامت تقوی داشته باشند در اینصورت پیروزی
آنها حتمی است. تا رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله زنده بود هر سه اصل در
اسلام پا بر جا بود، با کودتای «سقیفه» که خلافت با اقلّیت محدودی قبضه شد،
رهبری اسلام متزلزل گردید تا کار به اینجا کشید.
مدعیان باطل:
طاغوتها از کارهای فاسد و مفسد و جامعه برانداز خود شادمان هستند کاری
که بدست ملّت انجام شده به حساب خود میگذارند و میخواهند مردمان بیخبر
در مقابل «هیچ» آنها را تحسین کنند، روز شنبه 25 شهریور/ 1357 زلزله شدیدی
شهرستانهای جنوب خراسان را بلرزه در آورد شهر طبس و چهل روستا ویران شد،
کشته شدگان حدود 26 هزار نفر بود، مردم از هر طرف به کمک آسیب دیدگان
شتافتند، و از پول و جنس و وسائل، آنچه توانستند بآن نواحی ریختند در این
میان نام زنی از رادیو بگوش
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 253