نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 24
زیادی آمده: رسول خدا و امامان علیهم السّلام آن را میدانند؟ گوئیم:
مانعی نیست که خدا مقداری از تأویل یا همه آن را به پیشوایان دین تعلیم
کند معنی آیه این میشود تأویل را جز خدا کسی نمیداند مگر آنکه خدا بخواهد
و یاد دهد چنان که آیه قُلْ لا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ نمل/ 65 علم غیب را بخدا مخصوص میکند و
آیه: عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ
ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ ... جن/ 26 بآن تخصیص میزند یوسف علیه السّلام در
تأویل خواب دو زندانی گفت: ذلِکُما مِمَّا عَلَّمَنِی رَبِّی یوسف/ 37 که
خدا باو تعلیم کرده بود. فائده متشابهات: آیات متشابه که آیات علمی
هستند، همه مفید و منشأ اثر و عملاند و قابل تحقیق و بررسی و گفتگو
میباشند مثلا از فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً
سَوِیًّا مریم/ 17 میدانیم که فرشته در نزد مریم بصورت انسان در آمده و
مریم از آمدن او باردار شده، فقط از چگونگی آن بیاطلاعیم و یا از آیه
کریمه: فَإِنَّما هِیَ زَجْرَةٌ واحِدَةٌ فَإِذا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ
نازعات/ 13 میدانیم که با یک تکان و نهیب همه مردگان زنده خواهند شد ولی
کیفیت آن را نمیدانیم، پس اینطور نیست که آیات متشابه فقط برای تبرک آمده
باشند. و از این جا میدانیم که باید در آیات متشابه تحقیق و بررسی کرد و
بهرهها برد و لکن تأویل و به تعبیر امیر المؤمنین علیه السّلام اسرار
غیبی و درهای بسته آنها را باید بخدا موکول نمود. و اینکه همه قرآن متشابه
است ذیل آیه: اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً
.... زمر/ 23 بررسی خواهد شد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 24