responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 217

خود مردید، آمرزش و رحمت خدا که نصیب شما خواهد شد، از آنچه مردم جمع می‌کنند و بخاطر آن دلخوشند، بهتر است دیگر چرا اندوه شهیدان را می‌خورید؟!! 158- وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ گر چه مرگ و قتل در این آیه اعمّ از آن است که در راه خدا باشد یا نه ولی چون خطاب بمسلمانان و در مورد «احد» است ظاهرا مراد هر دو در راه خدا بودن است. به نظرم این آیه تأکید آیه سابق است یعنی مرگ و قتل در راه خدا را خسران ندانید زیرا که در این مرگ و قتل بسوی خدا جمع می‌شوید و آن صلح و سعادت شماست.
در آیه اوّل «قتلتم» در اوّل آمده زیرا که راجع بوضع «احد» موضوعیّت داشته و «متمّ» در درجه دوّم است ولی در این آیه که «متمّ» اوّل آمده نظر به طبیعی بودن آن است و اللَّه اعلم.
159- فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فظّ کسی است که بد خلق و سختگیر باشد، چون علّت شکست «احد» اشتباه مسلمانان بود، جا داشت که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله دیگر به آنها نرمش نشان ندهد، خدا در اینجا فرماید: اشتباهی است شده، خدا آنها را آمرزیده، تو هم همان ملایمت و عطوفتی را که داشتی ادامه بده، چون ملایمت بهترین عامل برای جمع کردن آنهاست و اگر از اوّل سخت‌گیر بودی از اطرافت پراکنده شده بودند.
فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ.
یعنی از تقصیرشان در گذر، برای آنها از خدای مغفرت بخواه، و در کارهایت با آنها مشورت کن، و چون (پس از شور) تصمیم گرفتی بر خدا اعتماد کن که خدا اعتماد کنندگانش را دوست می‌دارد. راجع به «شوری» در سوره شوری
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست