نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 216
شرحها
منافق و کافر که بمعاد عقیده ندارد، بزندگی دنیا سخت پای بند است و مرگ
را خسران و بدبختی میداند، بر خلاف مؤمن که شهادت در راه خدا بزرگترین
افتخار او است، در این آیات به مؤمنان سفارش شده که از منطق منافق پیروی
نکنند و بر کشتگان راه خدا دریغ نخورند، مرگ در راه خدا افتخار است نه
خسران. سپس برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله توصیه شده که با یارانش
همبستگی داشته و با آنها در کارها مشورت کند و بر آنها سخت نگیرد و بموقع
تصمیم، بر خدا اعتماد نماید. 156- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا
تَکُونُوا کَالَّذِینَ کَفَرُوا وَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ إِذا ضَرَبُوا
فِی الْأَرْضِ أَوْ کانُوا غُزًّی لَوْ کانُوا عِنْدَنا ما ماتُوا وَ ما
قُتِلُوا. این یک حکم کلّی درباره کافر و منافق است چون کسی از آنها در
مسافرت بمیرد یا در جنگ کشته شود، گویند: اگر بسفر و یا جنگ نمیرفت این
وضع پیش نمیآمد حال آنکه این اشتباه است این فکر و گفته جز حسرت و اندوهی
بر آنها نیست سفر و حضر دخالتی در مرگ ندارند لذا فرموده: لِیَجْعَلَ
اللَّهُ ذلِکَ حَسْرَةً فِی قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ
اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ خدا میخواهد این منطق غلط را بر آنها
حسرت و عذاب روحی گرداند. حق آن است که حیات و مرگ در دست خداست و خدا بکار
شما داناست لذا زنده ماندن با کفر و نفاق بضرر شخص و کشته شدن در راه خدا
بنفع او است. کلمه «اخوان» راجع بهم قبیله بودن است و گرنه کافر با مومن
برادر نیست. 157- وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَحْمَةٌ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ. چه منطق مقدّسی؟!! یعنی اگر در راه خدا کشته شدید و یا در آن راه باجل
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 216