نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 208
شما بودید، در میان شکست باز نمونههای درخشان رحمت با شما بود، و در آخر روشن شده که علّت فرار مسلمانان، گناهان قبلی آنها بود. 149-
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا
یَرُدُّوکُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ به نظر میآید:
بدنبال شکست «احد» گروهی از منافقان و یهودیان مدینه شروع به فتنه انگیزی
کرده و میگفتند: از این شکست عبرت گیرید و بطرف کفار مکه و دین آنها بر
گردید چنان که در مجمع البیان آمده است. خدا هشدار میدهد که اگر از آنها
فرمان برید شما را بشرک و کفر باز میگردانند و زیانکار میشوید. مراد از
«رد بر اعقاب» عقبگرد بکفر است. 150- بَلِ اللَّهُ مَوْلاکُمْ وَ هُوَ
خَیْرُ النَّاصِرِینَ خدا یار شما و بهترین یاری کنندگان است پس، از
منافقان و مشرکین و کفار مکه یاری مجوئید. 151- سَنُلْقِی فِی قُلُوبِ
الَّذِینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ این جمله وعده میدهد که خدا رعب را بر کفار
مستولی خواهد کرد یکی از مصادیق نصرت خدا آن بود، چنان که ابو سفیان از
«روحاء» میخواست به مدینه برگردد ولی ترسید و برنگشت. چنان که خواهد آمد.
علّت استیلاء خوف آن است که: بِما أَشْرَکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ
بِهِ سُلْطاناً آنها بدون دلیل چیزهایی را (بتها) به خدا شریک قرار
میدادند و در آخرت اهل آتش خواهند بود وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ
مَثْوَی الظَّالِمِینَ آری اقامتگاه ظالمان، بد اقامتگاهی است. این آیه
نشان میدهد: آنان که بغیر خدا تکیه کردهاند در هراس و ترس خواهند بود
بخلاف آنها که به خدا اعتماد دارند أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ
الْقُلُوبُ. 152- وَ لَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 208