responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 20

تعمّق در اینگونه حقائق، رسوخ در علم نامیده است.
پس معلوم می‌شود که اینگونه آیات پیوسته متشابه خواهند ماند، باید به مضمون آنها ایمان آورد و کشف حقیقت آنها را بخدا واگذاشت.
دوم: مراد از متشابه در اینجا تشابه لفظی نیست، پس منظور، یا تشابه مراد است یا تشابه و مبهم بودن وجود خارجی، عده‌ای از آیات از لحاظ مراد و مقصود متشابه و مجمل می‌باشند، مانند بسیاری از آیات احکام و غیره، ولی اینگونه آیات با مراجعه به روایات و تاریخ و آیات دیگر، مراد از آنها معلوم شده و دیگر در ردیف متشابه نیستند، می‌ماند فقط متشابهاتی که از لحاظ مصداق و وقوع خارجی.
متشابه هستند به نظر می‌آید که مقصود از آیه مورد تفسیر، اینگونه آیات است و اللَّه العالم اینک مقداری از آیات متشابه را بعنوان نمونه در زیر می‌آوریم که مضمونشان کاملا روشن است ولی از لحاظ مصداق متشابهند.
1- حم وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرِینَ. فِیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ أَمْراً مِنْ عِنْدِنا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ دخان 1- 5، این آیات از لحاظ مضمون کاملا روشن‌اند، ولی از لحاظ مصداق روشن نیستند، ما چه می‌دانیم حقیقت تقسیم شدن کارها از روی حکمت یعنی چه؟ در کجا قسمت می‌شود؟
چگونه قسمت می‌شود؟ این حقیقت تا دنیا هست بر ما مجهول خواهد ماند، باید ایمان بیاوریم، ما که در ظرف مادّه زندگی می‌کنیم نمی‌توانیم این حقائق را درک کنیم، از طرف دیگر لازم بود که خدا این مطالب را بیان فرماید تا لا اقل به مضمون آنها واقف شویم.
2- تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ قدر/ 4، این آیه نیز مانند آیه سابق از لحاظ مفهوم واضح ولی نظر از مصداق خارجی متشابه و مبهم می‌باشد، ملائکه در شب قدر چطور نازل می‌شوند، کارها را چطور تمشیت می‌دهند؟ و اللَّه العالم.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست