نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 194
اعقاب: عقب (بفتح اول و کسر دوم): پاشنه. جمع آن اعقاب. مراد از «رد بر اعقاب» بر گرداندن به حالت کفر است. عقبیه: «انقلب علی عقبیه» یعنی: بر دو پاشنه خود بگردید. مراد از آن برگشتن به حالت اولیه است. مؤجلا: به صیغه مفعول. به معنی معین و مدتدار است، اصل کلمه از اجل به معنی مدت است.
شرحها
آیات گذشته به حکم جمله معترضه میان آیات «احد» بود، در این آیات مقداری
از واقعه جنگ «احد» بررسی شده و سیاق آنها نشان میدهد که پس از جنگ نازل
گشتهاند. گفتهایم شکست «احد» عواقب بدی بهمراه داشت، منافقان و یهود از
موقعیت استفاده کرده باعث تزلزل روحیه مسلمانان میگشتند، سخنان ضد و نقیض
بر سر زبانها بود. ضرورت ایجاب میکرد سر و صداها فرو نشانده شود. در
این آیات روشن شده اولا غلبه و برتری بالاخره با مسلمانان است اگر مؤمن
باشند. ثانیا: کفار نیز از صدمه و تحمل خسارت بر کنار نبودهاند ثالثا: این
شکست آموزنده بوده، نظام خلقت را به شما آموخت، عدهای در راه خدا کشته
شده به مقام ارجمند شهادت نائل آمدند، مؤمنان خالص شدند و مسیرشان مشخص
گردید، دانستند که باید تلاش کرد، با آرزو، کاری ساخته نمیشود. رابعا: این
دین دائمی هست، پیامبر در جهان باشد یا نباشد، باید از دین دفاع نمود. 139-
وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ
مُؤْمِنِینَ یعنی از این شکست، روحیه خود را نبازید و محزون نشوید، حساب
فقط حساب امروز نیست شما اگر بدستورهای خدا تسلیم شوید، بالاخره برتر و
پیروز هستید. از وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ تا وَ یَمْحَقَ الْکافِرِینَ شش
علّت بیان شده که نباید
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 194