responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 171

این تذکر درک و توجه شماست.
119- ها أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لا یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتابِ کُلِّهِ لفظ «اولاء» به معنی «آنها» است گویند مراد از «الکتاب» جنس کتاب و همه کتابهای آسمانی است، این جمله، ملامت و در عین حال استدلال است یعنی باید مسئله دوست داشتن و رفاقت و حتی تحزب طرفینی باشد اما اینجا بعکس است. شما آنها را دوست می‌دارید ولی آنها شما را دوست نمی‌دارند، شما به همه کتابها و حتی به کتاب آنها ایمان دارید و دارای عقیده نیکی هستید ولی آنها کتاب شما را ناحق می‌دانند، پس وجهی برای محرم اسرار قرار دادن آنها ندارید، مرحوم بلاغی در آلاء الرحمن «الکتاب» را قرآن دانسته و گویند: به همه قرآن ایمان دارید و می‌دانید که قرآن در آیات زیادی از رکون به ظالم و از دوست داشتن کافر نهی کرده است.
وَ إِذا لَقُوکُمْ قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ.
معلوم می‌شود که عده‌ای از یهود منافق بوده و به ظاهر اظهار اسلام می‌کرده‌اند تا مسلمانان آنها را به حساب گیرند. گزیدن انگشت بدندان کنایه از شدت خشم و بدخواهی تمام و ناراحت شدن از توفیق دیگری است. قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ بگو از خشم بمیرید خدا آنچه را که در دل دارید می‌داند و در قبال آن، مستحق چنین نفرینی هستید.
120- إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِها.
یکی از صفات دشمن همین است که اگر خیری به انسان برسد ناراحت می‌شود و اگر به بلائی گرفتار آید، شاد می‌گردد وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئاً تقوی انسان را از راههای بی عدالتی دور می‌کند و اگر آن توأم با استقامت در راه حق باشد پیروزی حتمی است لذا فرموده اگر این دو راه را پیش بگیرید ضرری از خصم نخواهید دید، زیرا که إِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ خدا
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست