responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 144

تصدون: صد: منع کردن و اعراض، لازم و متعدی هر دو آید مراد از آن معنای اول است.
عوجا: (بر وزن فرس) کجی و (بر وزن عنب) کج. مقصود از آن انحراف در دین است.
غافل: غفلت به معنی سهو، اشتباه و بی خبری است.
یعتصم: عصم: امساک. اعتصام: چنگ زدن (قاموس قرآن).

شرحها

به دنبال آیات گذشته، در این آیات اهل کتاب توبیخ شده‌اند که چرا حقائق را از قبیل حلال بودن طعام‌ها و قبله بودن کعبه در اسلام، انکار می‌کنند و دیگران را نیز از راه راست باز می‌دارند، خدا از این کارها آگاه است و آنها را بی‌کیفر نخواهد گذاشت. آن گاه به مؤمنان یاد آوری شده که اهل کتاب به فکر آنند شما را از دینتان باز گردانند ولی مطلب برای شما روشن است زیرا اولا آیات خدا بر شما خوانده می‌شود و پیامبر در میان شماست، ثانیا اگر به خدا چنگ بزنید از شر آنها خلاص خواهید شد.
98- قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلی ما تَعْمَلُونَ منظور از «آیات» به قرینه گذشته، حلّیت طعامها قبل از تورات و قبله بودن کعبه در اسلام است. وَ اللَّهُ شَهِیدٌ از «و اللَّه عالم» رساتر است یعنی خدا بر انکار شما شاهد و ناظر است.
99- قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً.
اهل کتاب با ایجاد شبهه و اینکه قبله باید عوض نشود و امثال آن، می‌خواستند

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست