نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 138
شرحها
بنظر میآید: این آیات جواب سؤالی است که از فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ
إِبْراهِیمَ سر چشمه میگیرد و آن اینکه: اگر بنا باشد پیرو دین ابراهیم
باشیم باید به بیت المقدس (قبله یهود) نماز بخوانیم که محل مهاجرت و مدفن
ابراهیم علیه السّلام است، پس چرا پیغمبر قبله را تغییر داد؟ جواب
اینکه: کعبه اولین معبدی است که بنا شده و بانی آن ابراهیم میباشد، آیات
خدا از هر طرف آن را احاطه کرده، مقام ابراهیم (آورنده دین حنیف) نیز در آن
است، پس حق مطلب آن است که قبله به کعبه منتقل شود، آن گاه به همین مناسبت
وجوب حج بیان شده و متخلفین مورد تهدید قرار گرفتهاند. 96- إِنَّ
أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً
لِلْعالَمِینَ بصراحت این آیه، کعبه اولین خانهای است که برای مردم (و
برای خدا) بنا شده است، و اولین معبدی که بر روی زمین درخشید کعبه بود، به
مضمون روایات بناء آن پیش از ابراهیم علیه السّلام بوده و از آیات نیز
استفاده میشود، بنظر میآید هُدیً لِلْعالَمِینَ بیان «مبارکا» باشد یعنی:
کعبه پیوسته توأم با فائده و برکت است زیرا جهانیان را به توحید، عبادت
خدا، اتحاد و هم بستگی، هم رنگی، بدور انداختن تبعیضها، توجه بمبدء جهان
هستی، الگو بودن برای جامعه معتدل و حکومت یک فرمان رهبری میکند [1]«للعالمین» حاکی است که این راهنمایی برای همه است نه فقط برای مسلمانان،
آری هر که مراسم حج را به نظر آورد خواهد دید که کعبه و مراسم آن الگو و
نقشه برای همه است و همه ساله یک جامعه همرنگ در کنار کعبه تشکیل میشود.
به «نکتهها» رجوع شود.
[1]
ممکن است مبارکا عام و شامل دعای ابراهیم رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً
آمِناً وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ و هُدیً لِلْعالَمِینَ ذکر
الخاص بعد العام باشد.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 138